“Αποχωρούμε/Όχι δεν αποχωρούμε”- Η Ρωσία και ο Αγωγός Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης

Συντάκτης Νewsroom 16 Φεβρουαρίου, 2011 18:14

Ρώσικο θρίλερ με τον αγωγό εξελίσσεται σήμερα από τις πρωινές ώρες με αντιφατικά δημοσιεύματα σχετικά με το μέλλον της Trans Balkan Pipeline  και τον αγωγό πετρελαίου Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη.


Τελικά:

Η Ρωσία δεν αποχωρεί από το σχέδιο Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη τόνισε o εκπρόσωπος της Transeft, Ίγκορ Ντεμίν, σε δηλώσεις του στο πρακτορείο RIA Novosti, διαψεύδοντας έτσι πληροφορίες περί ρωσικής αποχώρησης από το σχέδιο κατασκευής του αγωγού που είχε δημοσιεύσει νωρίτερα η ρωσική εφημερίδα Vedomosti και είχε αναμεταδώσει το Bloomberg.

«Δεν σκοπεύουμε να διαλύσουμε την εταιρεία του σχεδίου, αλλά να ασχοληθούμε με την ελαχιστοποίηση των εξόδων», διευκρίνισε ο Ντεμίν. Παράλληλα επιβεβαίωσε ότι η Βουλγαρία έχει έως σήμερα το μεγαλύτερο χρέος στη διακρατική εταιρεία του αγωγού και όπως έκανε γνωστό, «μετά από αυτήν σταμάτησε τη χρηματοδότηση και ο άλλος εταίρος, η Ελλάδα», με αποτέλεσμα η χρηματοδότηση της Trans-Balkan Pipeline B.V. να γίνεται σήμερα μόνο από τη ρωσική πλευρά.

Σύμφωνα με τη Transeft, το συσσωρευμένο χρέος της εταιρείας σε τρέχοντα έξοδα είναι 7,3 εκατομμύρια ευρώ και της Ελλάδας ανέρχεται σε 1,269 εκατ. Ευρώ.

Ο Ντεμίν διέψευσε και σε άλλα ρωσικά ΜΜΕ δημοσιεύματα περί οριστικής αποχώρησης της Ρωσίας από το σχέδιο του Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη, επιμένοντας ότι αύριο στη Ρώμη, στη συνεδρίαση των μετόχων του έργου, θα τεθεί από ρωσικής πλευράς σχέδιο μείωσης στο ελάχιστο του προσωπικού της εταιρείας και των αμοιβών των στελεχών της, καθώς και μείωσης όλων των διαχειριστικών-λειτουργικών εξόδων, έτσι ώστε να αντιμετωπιστεί η κατάσταση που έχει διαμορφωθεί.

Μιλώντας στο  ΙΤΑΡ – ΤΑΣΣ ο  Ντεμίν ξεκαθάρισε ότι κανείς δεν συζητά «κλείσιμο της εταιρείας και του σχεδίου, ούτε πολύ περισσότερο προγραμματίζει διοχέτευση φορτίων πετρελαίου σε γειτονικούς αγωγούς», αλλά οπωσδήποτε, όπως επεσήμανε, το θέμα των χρεών θα τεθεί και θα συζητηθεί η μετατροπή των συμβολαίων με τους υπεργολάβους του έργου, έτσι ώστε να μην απαιτούνται τακτικές πληρωμές.

Υπενθυμίζεται ότι το 51% των μετοχών της Transbalkan Pipeline, ελέγχεται από ρωσικές εταιρείες (Gazprom Neft, Rosneft και Transneft), το 24,5% από τη βουλγαρική JSC που ανήκει στο βουλγαρικό Δημόσιο και το υπόλοιπο 24,5% στην Κοινοπραξία ΕΛΠΕ-Θράκη (Ελληνικά Πετρέλαια, όμιλοι Λάτση και Κοπελούζου με 23,5%) και το ελληνικό Δημόσιο (1%).

Η ελληνική πλευρά προς παρόν τηρεί στάση αναμονής. Πηγές προσκείμενες στις ελληνικές εταιρείες που μετέχουν στην κοινοπραξία, ανέφεραν ότι αναμένουν να ξεκαθαρίσει η κατάσταση στη συνάντηση των μετόχων, εκφράζοντας πάντως την αισιοδοξία τους για την εξέλιξη του θέματος.

Το 2007, η Ρωσία, η Βουλγαρία και η Ελλάδα συμφώνησαν στην κατασκευή πετρελαιαγωγού μήκους 285 χιλιομέτρων από το Βουλγαρικό λιμάνι του Μπουργκάς έως το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, στο Αιγαίο.

Ο αγωγός, συνολικής αξίας ενός δισεκατομμυρίου ευρώ και δυναμικότητας 35 εκατομμυρίων μετρικών τόνων ετησίως, παρακάμπτει το Βόσπορο και τα Στενά των Δαρδανελίων, μειώνοντας το κόστος μεταφοράς του πετρελαίου.

Βασικό χαρακτηριστικό του αγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη είναι ότι θα λειτουργεί «ανταγωνιστικά» ως προς τον αντίστοιχο αγωγό που σχεδιάζουν να κατασκευάσουν η Ρωσία, η Ιταλία και η Τουρκία, από το λιμάνι της Σαμσούντας, στη Μαύρη Θάλασσα, έως το τουρκικό λιμάνι του Τσεϊχάν.

Σε περίπτωση που εγκαταλειφθεί το σχέδιο για τον αγωγό «Οι ρωσικές εταιρείες είναι αναγκασμένες να επαναπροσανατολιστούν προς το πιο ακριβό σχέδιο Σαμψούντα – Τζεϊχάν ή να συμβιβαστούν με την αδυναμία να αυξηθεί η εξαγωγή πετρελαίου μέσω της Μαύρης Θάλασσας» εκτιμούσε στο σχόλιό της η εφημερίδα, η οποία επικαλούνταν  για τις πληροφορίες της τρεις ανώνυμες πηγές κοντά στην ηγεσία της διακρατικής διαχειρίστριας εταιρείας Trans-Balkan Pipeline B.V. και τους μετόχους της, δηλαδή από ρωσικής πλευράς των εταιρειών «Τρανσνιέφτ», «Ροσνιέφτ» και «Γκαζπρόμ Νιέφτ».

Πηγή: Έθνος


Συντάκτης Νewsroom 16 Φεβρουαρίου, 2011 18:14

Δημοφιλή άρθρα

Ράδιο Έβρος TV