25η Οκτωβρίου: Παγκόσμια Ημέρα κατά του Καρκίνου του Μαστού
Η 25η Οκτωβρίου είναι αφιερωμένη στον αγώνα των γυναικών ενάντια στον καρκίνο του μαστού. Μία ασθένεια που δεν είναι αθεράπευτη, ωστόσο η αντιμετώπισή της είναι άμεσα συνδεδεμένη με τον τακτικό προληπτικό έλεγχο.
Αυτό εξάλλου είναι και το μήνυμα αυτής της ημέρας, αλλά και ολόκληρου του Οκτώβρη, που είναι ο μήνας ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για τον καρκίνο του μαστού.
Kάθε χρόνο στη χώρα μας αναφέρονται 6.000 νέες περιπτώσεις, ενώ υπολογίζεται ότι 1 στις 8 γυναίκες παγκοσμίως θα εκδηλώσει καρκίνο του μαστού σε κάποια στιγμή της ζωής της.
Μάλιστα, το 85% των γυναικών που εμφανίζουν καρκίνο του μαστού δεν έχουν οικογενειακό ιστορικό και, σύμφωνα με τους ειδικούς, αυτό οφείλεται σε γενετικές μεταλλάξεις που είναι αποτέλεσμα του σύγχρονου τρόπου ζωής. Ο κίνδυνος εμφάνισης της νόσου είναι σχεδόν διπλάσιος για γυναίκες που κάποια α’ βαθμού συγγενής τους έχει διαγνωστεί με καρκίνο του μαστού.
Πρόληψη και Διάγνωση
Στα αρχικά της στάδια, η νόσος δεν δίνει σημάδια, γι’ αυτό ο τακτικός προληπτικός έλεγχος, είναι απαραίτητος. Η αυτοεξέταση αποτελεί το πρώτο βήμα στη διαδικασία της πρόληψης, ενώ η επίσκεψη στον γιατρό για ψηλάφηση πρέπει να γίνεται τουλάχιστον μία φορά τον χρόνο.
Πέρα από την κλινική εξέταση, η ψηφιακή μαστογραφία είναι ο πιο ασφαλής και σίγουρος τρόπος να έχει μία γυναίκα πλήρη εικόνα της κατάστασής της. Η μαστογραφία πρέπει να γίνεται πρώτη φορά μεταξύ 35 με 40 ετών, ενώ για τις γυναίκες άνω των 40 επιβάλλεται ο ετήσιος έλεγχος. Δεδομένου ότι η νόσος εμφανίζεται ολοένα και πιο συχνά σε μεγαλύτερες ηλικίες, προτείνεται η εξέταση ανά δύο χρόνια σε γυναίκες που έχουν περάσει το 72ο έτος της ηλικίας τους.
Στην περίπτωση που έχει παρουσιαστεί κάποιο εύρημα στην κλινική εξέταση, το υπερηχογράφημα μαστού είναι το επόμενο βήμα εξέτασης για πληρέστερη εικόνα. Στις γυναίκες μάλιστα με πυκνούς μαστούς έχει αποδειχθεί πως ο συνδυασμός μαστογραφίας και υπερηχογραφήματος μεγαλώνει τη δυνατότητα έγκαιρης διάγνωσης κατά 7.4%. Εναλλακτικά μπορεί να γίνει μία εξέταση αντί των δύο, με εξαιρετικά ακριβή αποτελέσματα:
-η μαγνητική μαστογραφία, που βοηθά 100% στην ανίχνευση διηθητικού καρκινώματος σε γυναίκες με πυκνούς μαστούς ή
-η ψηφιακή μαστογραφία με τομοσύνθεση η οποία βασίζεται στην καινούργια τρισδιάστατη τεχνολογία απεικόνισης μαστού και έχει τη δυνατότητα να ξεχωρίζει τους φυσιολογικούς ιστούς από εκείνους με ύποπτα χαρακτηριστικά.
Η ιστορία της ροζ κορδέλας
Αναρωτηθήκατε ποτέ πώς ξεκίνησε η παράδοση που μας θέλει να φοράμε και να βλέπουμε σχεδόν παντού την περίφημη ροζ κορδέλα για την ευαισθητοποίηση και την πρόληψη κατά του καρκίνου του μαστού, τον δέκατο μήνα κάθε χρόνου; Και άραγε, χρειάζεται να περιορίζουμε την ευαισθητοποίησή μας, στις 31 μέρες που η ροζ κορδέλα αποκτά πρωταγωνιστικό ρόλο στην καθημερινότητά μας;
Ο Οκτώβριος είναι ο μήνας αφιερωμένος στην ευαισθητοποίηση για τον καρκίνο του μαστού. Κάθε Οκτώβριο όλα γίνονται λίγο πιο… ροζ. Αμέτρητες ροζ κορδέλες καρφιτσώνονται σε πέτα πολιτικών, σε σήματα τηλεοπτικών καναλιών, στις στολές αθλητικών ομάδων. Τα πιο εικονικά μνημεία του κόσμου φοράνε τις δικές τους. Η κοινωνία φωνάζει ότι ξέρει πως ο καρκίνος του μαστού είναι ακόμα εδώ, αλλά και ότι μπορεί να τον νικήσει. Φωνάζει, φορώντας μία απλή, μικρή κορδελίτσα. Όμως, πώς ξεκίνησαν όλα;
Η ιστορία μάς πάει πίσω, στα τέλη δεκαετίας του ’80 με αρχές δεκαετίας του ’90, στις ΗΠΑ. Ήταν το 1985, όταν η Αμερικανική Αντικαρκινική Εταιρεία και η πολυεθνική φαρμακευτική AstraZeneca εμπνεύστηκαν την καθιέρωση του μήνα ευαισθητοποίησης για τον καρκίνο του μαστού. Αλλά ήταν το 1992, χρονιά που οι New York Times χαρακτήρισαν «Χρονιά της Κορδέλας», (κυρίως, λόγω της κόκκινης κορδέλας για το AIDS) που έγινε η πραγματική «επανάσταση». Είχε προηγηθεί, το 1979, η υπόθεση της Penne Laingen, της οποίας ο σύζυγος, Bruce, απήχθη και κρατούνταν ως όμηρος στο Ιράν. Η Laingen, εμπνευσμένη από ένα τραγούδι, έδεσε, στα δέντρα της αυλής της, κίτρινες κορδέλες. Συμβόλιζαν, όπως είχε πει, την επιθυμία της να δει τον άντρα της πίσω στο σπίτι. Σε χρόνο μηδέν, κίτρινες κορδέλες κατέκλυσαν τις ΗΠΑ, σε ένδειξη αλληλεγγύης. Η κορδέλα γίνεται μέσο επικοινωνίας. Λίγους μήνες μετά, το φθινόπωρο του 1991, το ίδρυμα Susan G. Komen μοίρασε ροζ κορδέλες σε όλους τους συμμετέχοντες στον αγώνα δρόμου Race for the Cure (μετάφραση: Τρέξε για τη Θεραπεία [του καρκίνου του μαστού]), στη Νέα Υόρκη. Ήταν η πρώτη συσχέτιση του καρκίνου του μαστού με τη ροζ κορδέλα, η οποία, όμως, περιορίστηκε σε «δευτερεύοντα» ρόλο. Στις αρχές του 1992, η αρχισυντάκτρια του περιοδικού Self, Alexandra Penney, επηρεασμένη, προφανώς, από την μανία με τις κορδέλες, σκέφτηκε ότι το κίνημα για την ευαισθητοποίηση γύρω από τον καρκίνο του μαστού χρειαζόταν τη δική του κορδέλα – «πρωταγωνίστρια». Και αποφάσισε να συνοδεύσει το σχετικό, επετειακό τεύχος με μία. Την είχε προλάβει, όμως, μία άλλη γυναίκα. Η 68χρονη Charlotte Haley, εγγονή, αδερφή και μητέρα γυναικών που είχαν παλέψει με τον καρκίνο του μαστού. Η Charlotte έφτιαχνε, ήδη, κορδέλες σε ροδακινί (ή σομόν) χρώμα, τις οποίες κατασκεύαζε μόνη, στο σπίτι της. Τις μοίραζε σε σετ των πέντε. Κάθε πεντάδα συνοδεύονταν από μία κάρτα που έγραφε: «Ο προϋπολογισμός του Εθνικού Ινστιτούτου Υγείας είναι 1,31 δισεκατομμύρια. Μόνο το 5% πηγαίνει στην πρόληψη του καρκίνου. Βοήθησέ μας να ξυπνήσουμε τους νομοθέτες και την Αμερική, φορώντας αυτή την κορδέλα.». Το περιοδικό ήρθε σε επικοινωνία με την 68χρονη γυναίκα, αλλά η ίδια αρνήθηκε να συνεργαστεί μαζί του, καθώς έβλεπε τις ενέργειές του «υπερβολικά εμπορικές». Η Alexandra Penney, όμως, ήταν αποφασισμένη να προχωρήσει με την ιδέα της και μετά από διαβουλεύσεις με τους δικηγόρους του περιοδικού, βρήκε τη λύση. Η κορδέλα θα είχε, απλώς, άλλο χρώμα. Και κάπως έτσι, «εγένετο… ροζ»!
Για να αποκτήσει τόσο μεγάλη αναγνωρισιμότητα και δύναμη η ροζ κορδέλα, έβαλε το χεράκι της (και τα λεφτά της) η Evelyn Lauder, αντιπρόεδρος της εταιρείας Estee Lauder, η οποία είχε περάσει τον γολγοθά του καρκίνου στον μαστό. Υποσχέθηκε στην Penney να βάλει την κορδέλα για τον καρκίνο του μαστού στα καταστήματα καλλυντικών ολόκληρης της Αμερικής και το έκανε. Σύντομα, ολόκληρη η χώρα γνώριζε. Τα πράγματα, στη συνέχεια, πήραν τον δρόμο τους. Όπως γίνεται συνήθως – σε αυτή την περίπτωση, ευτυχώς – τις ΗΠΑ ακολούθησε και ο υπόλοιπος πλανήτης. Από τότε, το μοτίβο γνωστό. Κάθε Οκτώβριος είναι ροζ. Και γυναίκες και άντρες (για τους οποίους, σπάνια, χρησιμοποιείται μια δίχρωμη – ροζ και μπλε – κορδέλα) που παλεύουν με τη νόσο αντλούν δύναμη για να συνεχίσουν τη μάχη και να βγουν νικητές.
Ο φετινός Οκτώβριος μάς αποχαιρετά. Χρειάζεται, αλήθεια, να περιοριστεί η ευαισθητοποίησή μας στις 31 μέρες του; Ή μήπως χρειάζεται να περιοριστεί μόνο στον καρκίνο του μαστού; Ο καρκίνος – του μαστού, του προστάτη, των πνευμόνων, της, του, των… – δεν καταλαβαίνει από ημερομηνίες και εκστρατείες. Σε χτυπά αναπάντεχα. Δε νοιάζεται αν τον περιμένεις, αν είσαι «ευαισθητοποιημένος». Χτύπα τον πίσω. Πώς; Φροντίζοντας να τον προλάβεις.
Περιμένοντας την επόμενη αφορμή για να φορέσεις μία κορδέλα στο πέτο, μην ξεχνάς. Ενημερώσου, κάνε εξετάσεις, φρόντισε την υγεία σου, ζήσε!
Η 25η Οκτωβρίου είναι αφιερωμένη στην πρόληψη, στη σωστή ενημέρωση και στην ευαισθητοποίηση. Υπολογίζεται ότι 1 στις 8 γυναίκες παγκοσμίως θα εκδηλώσει καρκίνο του μαστού σε κάποια φάση της ζωής της. Παρά τη συχνότητά του, εάν διαγνωστεί έγκαιρα, μπορεί να θεραπευτεί. Γι’ αυτό και η ενημέρωση είναι απαραίτητη… Η έγκαιρη διάγνωση επιτυγχάνεται με την αυτοεξέταση, τη μαστογραφία και την κλινική εξέταση από ειδικό γιατρό. Ο καρκίνος αποτελεί έναν από τους βασικότερους λόγους θανάτου, το δεύτερο μετά τις καρδιαγγειακές νόσους, στις αναπτυγμένες χώρες. Στην Ευρώπη, κάθε χρόνο διαγιγνώσκονται 3,2 εκατομμύρια νέα περιστατικά καρκίνου, κυρίως του μαστού, του πνεύμονα, του παχέος εντέρου και του ορθού. Η νίκη της μάχης κατά του καρκίνου του μαστού μπορεί να επιτευχθεί μόνο με την ιατρική έρευνα, την ενημέρωση και κυρίως την πρόληψη.
Η νίκη της μάχης κατά του καρκίνου του μαστού μπορεί να επιτευχθεί μόνο με την ιατρική έρευνα, την ενημέρωση και κυρίως την πρόληψη. Γιατί δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι Η ΠΡΟΛΗΨΗ ΣΩΖΕΙ ΖΩΕΣ!!!
Με πληροφορίες από thetoc.gr, pathfinder.gr