Η κατάργηση των πανελληνίων και το νέο σύστημα που θυμίζει «δέσμες»

Συντάκτης Σταυρούλα Αγελαδαράκη 20 Απριλίου, 2017 14:01

Η κατάργηση των πανελληνίων και το νέο σύστημα που θυμίζει «δέσμες»

Στη Βουλή οδεύει τις προσεχείς ημέρες η νομοθετική πρωτοβουλία του υπουργείου Παιδείας για την κατάργηση των πανελληνίων και την αντικατάσταση τους με νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, το οποίο θα εφαρμοστεί από το 2020.

Τα βασικά σημεία του νέου συστήματος που θα αντικαταστήσει τις πανελλήνιες, όπως αναφέρει η «Καθημερινή» σε δημοσίευμα της, δεν απέχουν ιδιαίτερα από την πρόταση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) που συζητήθηκε στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής. Βασικό κριτήριο για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ θα είναι το απολυτήριο λυκείου, το οποίο ωστόσο οι μαθητές θα αποκτούν με εξετάσεις πανελλαδικού τύπου σε τουλάχιστον τέσσερα μαθήματα. Πάντως, και στη νέα εκδοχή του σχεδίου διατηρούνται τα «αγκάθια» που προκαλούν αντιδράσεις.

Ειδικότερα, τις επόμενες ημέρες σχεδιάζεται να γίνει στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής η παρουσίαση των βασικών σημείων του νομοσχεδίου για το λύκειο και την εισαγωγή στα ΑΕΙ. Ωστόσο, το αναλυτικό σχέδιο θα παρουσιαστεί μετά τις πανελλαδικές εξετάσεις του Ιουνίου, για να μείνουν έως τότε ανεπηρέαστοι οι φετινοί υποψήφιοι, με δεδομένο ότι το θέμα του εξεταστικού συστήματος προκαλεί εντάσεις και πολεμική στο πλαίσιο του δημοσίου διαλόγου.


AdTech AdΤο νέο σύστημα θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά στους μαθητές της Γ΄ Λυκείου που θα διεκδικήσουν μία θέση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση το 2020. Το υπουργείο διατηρεί τα βασικά σημεία της πρότασης του ΙΕΠ σχετικά με το πρόγραμμα σπουδών της Α΄ Λυκείου, το οποίο θα αντανακλά τα βασικά χαρακτηριστικά τόσο της αντίστοιχης τάξης του Γενικού Λυκείου όσο και αυτής του Τεχνικού-Επαγγελματικού, ώστε οι μαθητές να εξοικειωθούν με τα γνωστικά αντικείμενα και των δύο τύπων και να επιλέξουν τι τους ταιριάζει καλύτερα.

Στις δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου θα μειωθεί ο αριθμός των μαθημάτων (σήμερα 18 στη Β΄ και 15 στη Γ΄ Λυκείου), ενώ για εμβάθυνση και αποτελεσματική διδασκαλία τα μαθήματα θα διδάσκονται σε δύο συνεχόμενες διδακτικές ώρες (των 45 λεπτών). Επίσης, έχει προταθεί να μεταβληθεί ο τρόπος αξιολόγησης (π.χ. υιοθέτηση πρακτικών της περιγραφικής αξιολόγησης, έλεγχος πολλαπλών και σύνθετων ικανοτήτων).

Ο βαθμός της Β΄ Λυκείου δεν θα μετράει στην εισαγωγή στα ΑΕΙ, ενώ οι μαθητές θα εξετάζονται σε τουλάχιστον τέσσερα μαθήματα για την απόκτηση του απολυτηρίου.

Η πρόταση αυτή, βέβαια, συναντά αντιρρήσεις, κατ’ αρχήν από την πλευρά των καθηγητών επαγγελματικής εκπαίδευσης που μιλούν για υποβάθμισή της. Παράλληλα, γρίφο αποτελεί το μάθημα των Θρησκευτικών. Θέση της Εκκλησίας είναι ότι το μάθημα πρέπει να παραμείνει υποχρεωτικό έως και τη Γ΄ Λυκείου. Στην περίπτωση αυτή, ο βαθμός του θα πρέπει να μετράει για το απολυτήριο.

Το ίδιο ζήτημα φέρεται να έχει τεθεί και για το μάθημα της Ιστορίας. Προς το παρόν, το ΙΕΠ δεν έχει παρουσιάσει νέα προγράμματα σπουδών για το μάθημα σε Β΄ και Γ΄ Λυκείου, με αποτέλεσμα να εγείρονται ερωτήματα για τη θέση της Ιστορίας στις δύο τελευταίες τάξεις του λυκείου.

Πηγή: dikaiologitika.gr, Καθημερινή


Συντάκτης Σταυρούλα Αγελαδαράκη 20 Απριλίου, 2017 14:01

Δημοφιλή άρθρα

Ράδιο Έβρος TV