Ο Υφυπουργός Μεταφορών και η άστοχη αντίληψη της πραγματικότητας στον Έβρο
Η πρόσφατη συνέντευξη του Υφυπουργού Μεταφορών, Βασίλη Οικονόμου, στο Ράδιο Έβρος και την εκπομπή Εβροσκόπιο είχε προκαλέσει την έντονη δυσαρέσκεια στους κατοίκους του Έβρου. Ο κ. Οικονόμου χαρακτήρισε τους πολίτες «γκρινιάρηδες», επειδή διεκδικούν μια λειτουργική και ασφαλή σιδηροδρομική σύνδεση, ενώ υποσχέθηκε προσωπική παρακολούθηση των θεμάτων. Παρ’ όλα αυτά, οι εξελίξεις έρχονται να διαψεύσουν τις δεσμεύσεις του, αφού μόλις λίγες ημέρες μετά, η Hellenic Train ανακοίνωσε τη διακοπή των επιβατικών δρομολογίων στη γραμμή Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο – Ορεστιάδα, με σκοπό τη μεταφορά “εμπορευματικών φορτίων” – πολεμικού υλικού.
Είναι θέμα… προτεραιοτήτων τελικά
Η απόφαση αυτή αναδεικνύει τις στρεβλώσεις στις προτεραιότητες της πολιτείας. Ενώ ο κ. Οικονόμου δήλωσε ότι τα δρομολόγια είναι «δοκιμαστικά» και ότι θα αναπροσαρμοστούν «δυναμικά» βάσει των αναγκών, η πραγματικότητα αποδεικνύει ότι η εξυπηρέτηση των πολιτών έρχεται σε δεύτερη μοίρα. Οι επιβάτες, αντί να έχουν αξιόπιστες και λειτουργικές μετακινήσεις, αναγκάζονται να χρησιμοποιούν λεωφορεία – μια λύση που απέχει από την έννοια του «σύγχρονου και ασφαλούς μέσου μεταφοράς», όπως υποσχέθηκε ο υφυπουργός. Είναι γνωστό, άλλωστε, ότι με τα λεωφορεία δεν καλύπτονται όλοι οι σιδηροδρομικοί σταθμοί του Έβρου, αφού δεν υπάρχει οδική πρόσβαση σε αυτούς.
Η υποβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής επιβαρύνει σημαντικά την καθημερινότητα των κατοίκων του Βορείου Έβρου, οι οποίοι εξαρτώνται από τις μετακινήσεις προς την Αλεξανδρούπολη για εργασία, υγεία και εκπαιδευτικούς σκοπούς. Όυτως ή άλλως, η επιλογή ενός μεσημεριανού δρομολογίου που δεν καλύπτει αυτές τις ανάγκες αποτελεί απόδειξη κακού σχεδιασμού, ενώ η έλλειψη πρωινών δρομολογίων αναγκάζει τους πολίτες να διανυκτερεύουν μακριά από τα σπίτια τους.
Λόγια “στον αέρα” και υποχέσεις χωρίς αντίκρυσμα…
Ο κ. Οικονόμου έκανε πολλές εξαγγελίες για βελτιώσεις, όπως η ανακαίνιση τριών σταθμών και η επένδυση 25 εκατομμυρίων ευρώ για τις αφύλακτες διαβάσεις. Ωστόσο, οι υποσχέσεις αυτές συνοδεύονται από ασάφειες και γενικόλογα χρονοδιαγράμματα. Πότε ακριβώς θα γίνουν τα έργα; Ποιος θα διασφαλίσει ότι θα τηρηθούν οι δεσμεύσεις; Μέχρι στιγμής, η μόνη απτή αλλαγή είναι η διακοπή της γραμμής για μεταφορές “εμπορευμάτων”, γεγονός που δείχνει την απουσία ευαισθησίας για την καθημερινότητα των πολιτών.
Γίνεται εύκολα αντιληπτό πως οι αιτιάσεις του υφυπουργού περί «γκρίνιας» είναι όχι μόνο άστοχες, αλλά και προσβλητικές. Οι κάτοικοι του Βορείου Έβρου δεν ζητούν πολυτέλειες· ζητούν τα αυτονόητα: μετακινήσεις που ανταποκρίνονται στις ανάγκες τους, ασφάλεια στις διαβάσεις και λειτουργικούς σταθμούς. Η διασύνδεση της περιοχής με την υπόλοιπη Ελλάδα δεν είναι θέμα πολυτέλειας ή «γκρίνιας» αλλά βασική προϋπόθεση ανάπτυξης.
Ο κ. Οικονόμου καλείται να αναλάβει άμεσα δράση και να αποδείξει ότι οι δεσμεύσεις του δεν είναι απλά «λόγια του αέρα». Ανάλογη δράση οφείλουν να αναλάβουν και όλοι όσοι συνόδευαν τον υφυπουργό στη Χριστουγεννιάτικη φιέστα κατά την “αυτοψία” του στο σιδηρόδρομο του Έβρου: βουλευτές, περιφερειάρχης, δήμαρχοι, αντιδήμαρχοι, ο συντονιστής του “Έβρος Μετά”, γενικοί γραμματείς, τοπικοί παράγοντες… Η διακοπή των επιβατικών δρομολογίων και η προτεραιότητα στα εμπορεύματα υπονομεύουν την εμπιστοσύνη των πολιτών. Οι κάτοικοι του Βορείου Έβρου έχουν κάθε δικαίωμα να απαιτούν ίσα δικαιώματα στις υποδομές και τις υπηρεσίες. Ο χαρακτηρισμός «γκρινιάρηδες» όχι μόνο δεν βοηθά τη συζήτηση, αλλά υποτιμά τις πραγματικές ανάγκες μιας περιοχής που για χρόνια νιώθει – και ΕΙΝΑΙ – ξεχασμένη από την κεντρική εξουσία.
- Πάει “στράφι”, πάντως, και το “όραμα” του πρωθυπουργού για ηλεκτροκίνητη διπλή γραμμή στον Έβρο που θα μας… έβγαζε από την απομόνωση. Κ. Μητσοτάκης στο Ράδιο Έβρος (14.-01.2023): “Πραγματικά οραματίζομαι αυτήν την ιδέα ενός τρένου που θα έχει χαρακτηριστικά ενός προαστιακού σιδηροδρόμου που θα μπορεί να συνδέει γρήγορα και με ασφάλεια τον βόρειο Έβρο με την Αλεξανδρούπολη” (δείτε σχετικά >ΕΔΩ & ΕΔΩ & ΕΔΩ).
Όσα έλεγε ο υφυπουργός μόλις πριν ένα μήνα (23/12/2024):