«Θράκη FSRU»: Τα σχέδια της Gastrade για δεύτερο FSRU στην Αλεξανδρούπολη
Η δυναμική που αναπτύσσεται στον Κάθετο Διάδρομο, ώστε να αποτελέσει βασική όδευση τροφοδοσίας της περιοχής με αμερικανικό LNG, δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την υλοποίηση του «Θράκη FSRU», της δεύτερης «πύλης» υγροποιημένου αερίου που προωθεί η Gastrade στην Αλεξανδρούπολη, στην ίδια θαλάσσια περιοχή όπου ήδη λειτουργεί το πρώτο FSRU της εταιρείας.
Όπως επισημαίνουν στελέχη της Gastrade, η προτεραιοποίηση του Vertical Corridor από τις ΗΠΑ και η προδιαγεγραμμένη αύξηση των ευρωπαϊκών εισαγωγών αμερικανικού LNG, δημιουργεί τις προϋποθέσεις για μία ακόμη -την τρίτη κατά σειρά- εγχώρια υποδομή υποδοχής υγροποιημένου αερίου.
Την ίδια στιγμή, η σταδιακή απόσυρση των ανθρακικών μονάδων στις χώρες του Κάθετου Διαδρόμου, σε συνδυασμό με την αποδέσμευση από το ρωσικό αέριο από το 2028, δημιουργούν πρόσθετο περιθώριο ζήτησης άνω των 30 bcm ετησίως. Συγκεκριμένα, οι αγορές που σήμερα τροφοδοτούνται μέσω του TurkStream θα χρειαστούν να καλύψουν ένα έλλειμμα 15-16 bcm, ενώ επιπλέον 17 bcm θα απαιτηθούν για την αντικατάσταση της λιγνιτικής ισχύος στην ευρύτερη περιοχή.
Πιο συγκεκριμένα, το 2024 η κατανάλωσή τους ήταν 51 bcm, με την πρόβλεψη για το 2030 να την τποθετεί στα 68 bcm. Αντίστοιχα, η ελληνική αγορά εκτιμάται ότι θα αγγίξει τα 7-7,5 bcm ετησίως, με περίπου 6-6,5 bcm να πρέπει να καλύπτονται μέσω LNG – αν συνυπολογιστεί ότι στο εγχώριο μείγμα 1 bcm είναι αζερικό αέριο, μέσω του TAP και ότι πλέον θα πρέπει να αναπληρωθούν οι εισαγωγές ρωσικού αερίου, που κινούνται στα 3 bcm ετησίως.
Επομένως, αν και η Ρεβυθούσα και το FSRU Αλεξανδρούπολης διαθέτουν συνολική δυναμικότητα 11,5 bcm, η αυξημένη εγχώρια κατανάλωση θα αφήνει μόλις 5-5,5 bcm της δυναμικότητας των δύο τέρμιναλ για εξαγωγές. Πρόκειται για μία δυναμικότητα που δεν θα επαρκεί για την πλήρη αξιοποίηση των δυνατοτήτων του ΕΣΦΑ για εξαγωγές, η οποία θα ανέρχεται σε 8,5 bcm. Επομένως, εξαγωγική δυναμικότητα 3-3,5 bcm θα μένει αναξιοποίητη.
Σε αυτό το πλαίσιο, με επενδυτικό ύψος 550-600 εκατ. ευρώ, το «Θράκη FSRU» προορίζεται να καλύψει το κενό. Όλοι οι μέτοχοι της Gastrade εμφανίζονται θετικοί στην προοπτική ανάπτυξης δεύτερης πλωτής πύλης LNG. Ωστόσο, για να αξιοποιηθεί το παρόν «παράθυρο ευκαιρίας», το έργο θα πρέπει να είναι έτοιμο να λειτουργήσει μέσα στο 2028.
Το έργο δεν απαιτεί απαραίτητα market test, καθώς μπορεί να προχωρήσει αν συναφθούν επαρκείς εμπορικές συμβάσεις που θα διασφαλίσουν τη βιωσιμότητά του. Σε αυτό το πλαίσιο, οι ίδιες πηγές της Gastrade εκτιμούν ότι μέσα στους επόμενους μήνες το ενδιαφέρον υποψήφιων χρηστών θα δείξει εάν το έργο θα μπορεί να εξασφαλίσει επαρκή έσοδα.
Την ίδια στιγμή, συνεχίζεται η ωρίμανσή του σε αδειοδοτικό επίπεδο, με την περιβαλλοντική αδειοδότηση να αναμένεται να ολοκληρωθεί σύντομα. Παράλληλα, σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται από την Gastrade και οι ενέργειες εξεύρεσης χρηματοδότησης. Οι διερευνητικές επαφές αφορούν την άντληση κεφαλαίων τόσο από την Ευρώπη όσο και από τις ΗΠΑ. Η προοπτική αμερικανικής χρηματοδότησης πρόκειται να τεθεί επί τάπητος και στις επαφές που θα πραγματοποιηθούν στο πλαίσιο της P-TEC.
energypress.gr







