Σιδηροδρομικό “λουκέτο” στον Έβρο: Απολύσεις, υποβάθμιση και επιπτώσεις – Η μαρτυρία μιας πρώην εργαζόμενης

Συντάκτης Νίκος Πατούνας 6 Φεβρουαρίου, 2025 13:33

Σιδηροδρομικό “λουκέτο” στον Έβρο: Απολύσεις, υποβάθμιση και επιπτώσεις – Η μαρτυρία μιας πρώην εργαζόμενης

Η απόφαση της Hellenic Train για τη διακοπή λειτουργίας των εκδοτηρίων στην Ορεστιάδα και την Αλεξανδρούπολη (δείτε >ΕΔΩ) αναδεικνύουν τη συνεχιζόμενη υποβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου στη Θράκη (κλείνουν τα εκδοτήρια και σε Κομοτηνή, Ξάνθη). Η απόφαση αυτή πλήττει όχι μόνο τους εργαζόμενους, που βρίσκονται αντιμέτωποι με την ανεργία, αλλά και τους επιβάτες, ιδιαίτερα τους ηλικιωμένους και όσους δεν είναι εξοικειωμένοι με τις ψηφιακές υπηρεσίες, αλλά και ειδικές κατηγορίες επιβατών που δεν τους δίδεται η δυνατότητα για έκδοση εισιτηρίου πάνω στο τρένο.

Καθώς, λοιπόν, αναμένεται 200 οικογένειες να μείνουν χωρίς ένα από τα εισοδήματά τους ή και χωρίς κανένα απολύτως εισόδημα, μια ενδιαφέρουσα μαρτυρία παρουσιάστηκε σήμερα στο Ράδιο Έβρος, στην εκπομπή Εβροσκόπιο. Η Νικολέτα Σίβογλου είναι μια πρώην, πλέον, συμβασιούχος που ήδη από το Δεκέμβριο βρέθηκε άνεργη, αφού δεν αποδέχτηκε τους νέους όρους και αποφάσισε να προσφύγει στα αρμόδια όργανα για να διεκδικήσει το δίκιο της απέναντι στην πολιτική που ασκεί η Hellenic Train στο όνομα της “αναδιοργάνωσης”. Επί 14 χρόνια εργαζόμενη στα εκδοτήρια του σιδηροδρομικού σταθμού της Αλεξανδρούπολης, η κ. Σίβογλου περιγράφει τη δική της εμπειρία και μεταφέρει την αγωνία των συναδέλφων της για το μέλλον του σιδηροδρόμου, τόσο στον Έβρο όσο και στην υπόλοιπη Ελλάδα. Μιλάει για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι υπάλληλοι, καθώς και τις επιπτώσεις του κλεισίματος των εκδοτηρίων. Αναφέρεται σε συγκεκριμένα περιστατικά όπου οι εργαζόμενοι υπερέβαλλαν εαυτόν αλλά και εκτός καθηκόντων ήταν πάντα στο πλευρό των επιβατών και της ίδιας της εταιρίας. Υποστηρίζει πως οι απολύσεις δεκάδων εργαζομένων γίνονται χωρίς καμία πρόβλεψη για απορρόφηση ή επαναπρόσληψή τους. Πολλοί από αυτούς δεν είναι μόνιμοι υπάλληλοι, αλλά εργάζονταν μέσω εργολαβικών εταιρειών, γεγονός που τους άφηνε ούτως ή άλλως εκτεθειμένους σε αιφνίδιες απομακρύνσεις, ενώ παράλληλα, οι πολίτες αγνοούν τη μη σταθερή εργασιακή τους σχέση, θεωρώντας τους δημοσίους υπαλλήλους.


Η έλλειψη προσωπικού δεν επηρεάζει μόνο τις υπηρεσίες εισιτηρίων, αλλά και την ασφάλεια των σταθμών. Όπως επισήμανε η κ. Σίβογλου, τα περιστατικά βανδαλισμών έχουν αυξηθεί, ενώ η απουσία νυχτερινής φύλαξης καθιστά τους σταθμούς ευάλωτους. Στο παρελθόν, υπήρχε προσωπικό του ΟΣΕ που εξασφάλιζε την επιτήρηση των χώρων, κάτι που πλέον δεν ισχύει.

Φαίνεται πως η απόφαση της Hellenic Train δεν είναι απλώς μια αλλαγή στις υπηρεσίες, αλλά ένα ακόμα βήμα στην ευρύτερη τάση υποβάθμισης του σιδηροδρόμου στην περιοχή, παρά τις ανακοινώσεις και δεσμεύσεις της κυβέρνησης περί του αντιθέτου.

Εν τω μεταξύ, επικρατεί σήμερα η άποψη-“σενάριο” πως η Hellenic Train ετοιμάζεται να αποχωρήσει από την Ελληνική αγορά, εφόσον δεν απέδωσε η πολλά υποσχόμενη συνεργασία και δεν αποκομίζει το προσδοκώμενο κέρδος, εβρισκόμενη μάλιστα αντιμέτωπη πλέον και με υπέρογκες αποζημιώσεις για το εκγληματικό δυστύχημα των Τεμπών.

Ακούστε τα όσα ενδιαφέροντα περιγράφει η Νικολέτα Σίβογλου:

Παρεμβάσεις στο Σιδηροδρομικό Σταθμό Ορεστιάδας

Δείτε τις φωτογραφίες, από το χθεσινό ρεπορτάζ του Ράδιο Έβρος στο σιδηροδρομικό σταθμό της Ορεστιάδας. Άμεσα, με την ανακοίνωση της Hellenic Train για την αλλαγή στον τρόπο έκδοσης εισιτηρίων και τα “λουκέτα” στα εκδοτήρια, συνεργεία βρέθηκαν στο σταθμό και τοποθέτησαν ενημερωτικά μπάνερ, ενώ παράλληλα ηλεκτρολόγοι προχωρούσαν σε παρεμβάσεις και επιδιορθώσεις στο φωτισμό του χώρου.

Συγκέντρωση διαμαρτυρίας αύριο στη Θεσσαλονίκη

H Επιτροπή αγώνα Μηχανοστασίου Hellenic Train Θεσσαλονίκης καταγγέλλει τις απολύσεις και καλεί σε συγκέντρωση – παράσταση διαμαρτυρίας την Παρασκευή 7 Φλεβάρη στις 7 μ.μ. έξω από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό Θεσσαλονίκης.

Σε ανακοίνωσή της σημειώνει: «Είναι ντροπή και πάνω από όλα προκλητικό να γίνονται απολύσεις προσωπικού την ίδια ημέρα που πριν 2 χρόνια έγινε το έγκλημα στα Τέμπη! Αντί να παίρνονται μέτρα για την ασφάλεια στον σιδηρόδρομο, πετιούνται δεκάδες εργαζόμενοι στην ανεργία! Επιβεβαιώνεται σε κάθε πτυχή της ζωής μας το σύνθημα: τα κέρδη τους ή οι ζωές μας!

Η εταιρεία απολύει εργαζόμενους την δουλειά των οποίων θα την αναλάβει άλλο προσωπικό που ήδη έχει γίνει μπαλάκι με τη μετακίνηση από πόστο σε πόστο. Αντί να προσλάβει αυτούς τους εργαζόμενους σαν μόνιμο προσωπικό, με “κόψε ράψε” προσπαθεί να βγάλει τη δουλειά με κριτήριο πάλι το κέρδος και όχι την εύρυθμη λειτουργία του σιδηροδρόμου.

Άλλωστε πάνω σε αυτή τη λογική έχει γίνει και η παράδοση διαφόρων κομματιών των έργων – υπηρεσιών σε εργολάβους που με βάση το πότε βγάζουν τα περισσότερα κέρδη, αναλαμβάνουν ή και παρατάνε το έργο που έχουν αναλάβει. Το αποτέλεσμα είναι να υπάρχει το σημερινό χάος που κυριαρχεί στον Σιδηρόδρομο, άλλη εταιρεία να έχει τα εκδοτήρια, άλλη τους σταθμούς, σε άλλους εργολάβους οι ράγες, και αλλού οι συρμοί. Αποτέλεσμα; Κανένας ενιαίος έλεγχος, καμία εξασφάλιση ότι όλα αυτά τα κομμάτια θα λειτουργήσουν χωρίς προβλήματα. Αποδεικνύεται ότι ο δήθεν νέος ενιαίος φορέας σιδηροδρόμων που αποφάσισε η κυβέρνηση της ΝΔ όχι μόνο δεν αναιρεί την εμπορευματοποίηση του που οδήγησε στο έγκλημα των Τεμπών αλλά παραμένει.

Τόσο η σημερινή κυβέρνηση της ΝΔ, όσο και όλα τα κόμματα που μιλούν για “δίκαιη ανάπτυξη για όλους”, είναι υπεύθυνες, γιατί με τους δικούς τους νόμους, η Hellenic Train μπορεί να ρημάζει τις ζωές μας.

Δεν δεχόμαστε άλλο τη κοροϊδία!

Απαιτούμε εδώ και τώρα :

Να γίνουν μαζικές προσλήψεις σε όλα τα πόστα στον Σιδηρόδρομο.

Να σταματήσει το αίσχος με τις εργολαβίες.

Η Hellenic Train να προσλάβει τους εργαζόμενους στα εκδοτήρια που έχουν ήδη εμπειρία, σε όλους τους σταθμούς».

Η ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ Έβρου

Από τις κυβερνητικές φιέστες στην εγκατάλειψη – Το κλείσιμο των εκδοτηρίων στον Έβρο επιβεβαιώνει τη σιδηροδρομική απομόνωση.

Η απόφαση της Hellenic Train να προχωρήσει στο κλείσιμο των εκδοτηρίων στους σιδηροδρομικούς σταθμούς της Αλεξανδρούπολης και της Ορεστιάδας, μαζί με άλλα 34 σημεία σε όλη τη χώρα, αποδεικνύει πως η κυβέρνηση της ΝΔ εγκαταλείπει πλήρως το σιδηροδρομικό δίκτυο της Θράκης και του Έβρου.

Η σιδηροδρομική γραμμή Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο εξυπηρετεί κυρίως γεωπολιτικές και στρατιωτικές προτεραιότητες και όχι την καθημερινή μετακίνηση των πολιτών. Την ίδια στιγμή, ο ιστορικός σταθμός του Πυθίου, που θα μπορούσε να λειτουργήσει ως διακρατική πύλη Ελλάδας – Τουρκίας, παραμένει πλήρως εγκαταλελειμμένος.

Η κυβέρνηση της ΝΔ είχε εξαγγείλει 19 μέτρα για την Αν. Μακεδονία και Θράκη, μεταξύ των οποίων και η επανεκκίνηση της σιδηροδρομικής σύνδεσης Αλεξανδρούπολης – Ορεστιάδας τον Οκτώβριο του 2023. Λίγους μήνες αργότερα, η Hellenic Train ανακοίνωσε την επέκταση της σύνδεσης μέχρι το Ορμένιο. Ωστόσο, αντί για περαιτέρω ανάπτυξη, η κυβέρνηση κλείνει τώρα τα εκδοτήρια, αποκόπτοντας τους πολίτες από βασικές υπηρεσίες.

Η “αναβάθμιση” που υποσχέθηκε ο κ. Μητσοτάκης παραμένει μόνο στα χαρτιά. Η πραγματικότητα είναι ότι οι κάτοικοι του Έβρου και της Θράκης παραμένουν χωρίς ουσιαστική σύνδεση με το εθνικό δίκτυο και χωρίς πρόσβαση σε στοιχειώδεις σιδηροδρομικές υπηρεσίες.

Οι επιπτώσεις για τους πολίτες

Το κλείσιμο των εκδοτηρίων δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στους επιβάτες, καθώς:
• Οι ηλικιωμένοι και τα ΑμεΑ αποκλείονται από τη δυνατότητα αγοράς εισιτηρίων, αφού η ηλεκτρονική διαδικασία δεν είναι προσιτή σε όλους.
• Οι σταθμοί μένουν χωρίς προσωπικό, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει καμία βοήθεια σε επιβίβαση, αποβίβαση και αλλαγές δρομολογίων.
• Οι πολίτες χάνουν βασικές εξυπηρετήσεις, όπως χώροι αναμονής, πληροφόρηση για καθυστερήσεις και εναλλακτικές λύσεις σε περίπτωση προβλημάτων στα δρομολόγια.
• Στα τρένα δεν θα εκδίδονται ειδικές κατηγορίες εισιτηρίων (νεανικά, φοιτητικά, πολυτέκνων, συνταξιούχων ΟΣΕ), αναγκάζοντας τους επιβάτες να πληρώνουν κανονικό αντίτιμο.
• Δεν υπάρχουν POS στα τρένα, με αποτέλεσμα οι επιβάτες να πρέπει να έχουν μόνο μετρητά.
• Το τηλεφωνικό κέντρο 14511 για κρατήσεις εισιτηρίων και πληροφόρηση χρεώνει τους πολίτες έως και 0,98€/λεπτό.

Η κυβέρνηση δεν έχει σχέδιο για τη Θράκη και τον Έβρο. Αντί να ενισχύσει τον σιδηρόδρομο, περιορίζει τις υπηρεσίες, εγκαταλείπει τη συντήρηση των δικτύων και αφήνει την περιοχή αποκομμένη από το εθνικό δίκτυο.

Οι τοπικοί βουλευτές της ΝΔ στον Έβρο σιωπούν μπροστά στην εγκατάλειψη.

Οι κυβερνητικοί βουλευτές του Έβρου παραμένουν αδρανείς απέναντι στη συστηματική υποβάθμιση του σιδηροδρόμου της περιοχής. Παρά τις υποσχέσεις και τις δηλώσεις για ανάπτυξη, δεν έχουν αναλάβει καμία ουσιαστική πρωτοβουλία για τη διατήρηση και ενίσχυση των σιδηροδρομικών υποδομών του νομού.

Η αδυναμία τους να διασφαλίσουν το αυτονόητο – την παροχή βασικών υπηρεσιών μετακίνησης στους πολίτες – δείχνει την πλήρη αδιαφορία της ΝΔ για τη Θράκη και τον Έβρο. Οι υποδομές δεν μπορούν να λειτουργούν μόνο για γεωπολιτικούς σκοπούς, ενώ οι κάτοικοι της περιοχής βιώνουν την εγκατάλειψη.

Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Έβρου απαιτεί:
• Άμεση ανάκληση της απόφασης για το κλείσιμο των εκδοτηρίων στην Αλεξανδρούπολη και την Ορεστιάδα.
• Αναβάθμιση και στελέχωση των σταθμών, ώστε να διασφαλιστεί η εξυπηρέτηση των πολιτών.
• Πλήρης επανασύνδεση του Έβρου με τη Θεσσαλονίκη και την υπόλοιπη Ελλάδα.
• Αξιοποίηση του σταθμού του Πυθίου και επαναλειτουργία της διακρατικής σύνδεσης Ελλάδας – Τουρκίας.
• Σοβαρή χρηματοδότηση για τη βελτίωση των υποδομών, της ασφάλειας και της κίνησης των τρένων στη Θράκη.

Η υποβάθμιση των δημόσιων μεταφορών είναι επιλογή της κυβέρνησης. Ο Έβρος δεν είναι ντεκόρ για κυβερνητικές φιέστες. Ο σιδηρόδρομος πρέπει να εξυπηρετεί τους πολίτες, όχι να απαξιώνεται σταδιακά.

Νομαρχιακή Επιτροπή ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Έβρου



Συντάκτης Νίκος Πατούνας 6 Φεβρουαρίου, 2025 13:33

Ράδιο Έβρος TV