Προβληματισμός και απαισιοδοξία πλανάται γύρω από τον Κάθετο Άξονα

Συντάκτης Νewsroom 28 Φεβρουαρίου, 2017 18:48

Προβληματισμός και απαισιοδοξία πλανάται γύρω από τον Κάθετο Άξονα

Το τέρας της γραφειοκρατίας κρατά τον νομό Έβρου κομμένο στα δύο και οι δυσκολίες μοιάζουν ανυπέρβλητες

Συνάντηση στο δημαρχείο Σουφλίου πραγματοποίησε σήμερα ο Δήμαρχος Σουφλίου με τους αρμόδιους φορείς για το φλέγον ζήτημα της ολοκλήρωσης του κάθετου άξονα του οδικού δικτύου. Στην συνάντηση παραβρέθηκαν εκπρόσωποι της περιφέρειας, βουλευτές , εκπρόσωποι της ΕΓΝΑΤΙΑΣ, του ΟΣΕ,οι διευθυντές της τροχαίας Ορεστιάδας και Αλεξανδρούπολης ενώ ηχηρές ήταν οι απουσίες των δημάρχων Ορεστιάδας, Διδυμοτείχου και Αλεξανδρούπολης οι οποίοι δεν ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα παρότι το θέμα είναι μείζονος σημασίας.
Δήμαρχος Σουφλίου-Ευάγγελος Πουλιλιός
Στην εισήγηση που έκανε ο Δήμαρχος Σουφλίου κ. Ευάγγελος Πουλιλιός χαρακτήρισε τη συνάντηση αυτή “επιβεβλημένη” και τόνισε πως δεν έχει χαρακτήρα πολιτικό αλλά στοχεύει στο να απαντηθούν κάποια καίρια ερωτήματα σχετικά με το έργο. Χαρακτήρισε δε το έργο “παγκόσμια πρωτιά” καθώς παρά την άριστη συνεργασία μεταξύ των τοπικών φορέων για την ολοκλήρωση του, το έργο “ταλαιπωρεί” την τοπική κοινωνία και όχι μόνο από το 2004, είχε προβλεφθεί η ολοκλήρωση του έως το 2007, και πλέον, εν έτει 2017, παραμένει ανολοκλήρωτο με τα πολλά προβλήματα που αυτό συνεπάγεται. Όπως ανέφερε ο κ. Πουλιλιός για το ζήτημα της ολοκλήρωσης του οδικού δικτύου πλέον υπάρχει εισαγγελική παρέμβαση και διενεργείται προκαταρκτική εξέταση.

Ο κ. Πουλιλιός έθεσε μια σειρά ερωτημάτων τα οποία, όπως δήλωσε, είναι ερωτήματα που θέτουν οι πολίτες σχετικά με το έργο.  Οι κυριότερες ερωτήσεις που έθεσε προς τους παρευρισκόμενους ο κ. Πουλιλιός:


  • η χρηματοδότηση του έργου κατασκευής του οδικού δικτύου και της σιδηροδρομικής γραμμής, αν υπάρχουν δηλαδή τα χρήματα για την συνέχιση και ολοκλήρωση του έργου
  •  αν υπάρχει πρόβλεψη για τμήματα του οδικού δικτύου και των παράλληλων σε αυτό δρόμων για τα οποία να προβλέπονται ασφαλτοστρώσεις και συντήρηση μετά την αποπεράτωση του έργου (πιο συγκεκριμένα τμήματα όπως το τμήμα Μάνδρα – Κόμβος Σουφλίου, το κομμάτι του οδικού δικτύου που διέρχεται από τα χωριά Λάβαρα, Κισσάριο, Αμόριο, Ψαθάδες καθώς και το κομμάτι Κορνοφωλιά – Αρδάνιο)
  • τι πρόκειται να γίνει σχετικά με την γέφυρα και τα αντιπλυμμηρικά έργα στα Λάβαρα
  • τι πρόκειται να γίνει σχετικά με τον Κόμβο Σουφλίου για τον οποίο υπάρχει μελέτη μετατόπισης
  • πως θα αντιμετωπιστεί το πρόβλημα που εντοπίζεται στην γέφυρα του Αμορίου
  • γιατί παρότι δόθηκαν χρήματα από την Περιφέρεια το οδικό τμήμα Μάνδρας – Αρδανίου δεν έγινε κάτι αντίστοιχο και με το τμήμα Μάνδρας – Ψαθάδων. Έμφαση έδωσε ο κ. Πουλιλιός στο γεγονός ότι τα έργα στο τμήμα Κισσάριο – Ψαθάδες θα ολοκληρωθούν το φθινόπωρο, κάτι που όπως δήλωσε αποτελεί μεγάλη καθυστέρηση καθώς σε ορισμένα σημεία υπάρχουν παρακάμψεις που αυξάνουν την επικινδυνότητα του δρόμου, ιδιαίτερα για τα μεγάλα οχήματα.

Επιπρόσθετα ο δήμαρχος Σουφλίου μίλησε για τα χρήματα που έχει διαθέσει η Περιφέρεια στα “μπαλώματα” του δρόμου και για την πρόθεση που υπάρχει από φορείς για την ολοκλήρωση του έργου.

Κωνσταντίνος Βενετίδης - Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών ΑΜ-Θ
Ο Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών κ. Βενετίδης  δήλωσε ότι από πλευράς Περιφέρειας γίνεται συντήρηση του κάθετου άξονα και αποκαταστάσεις χιλιάδων ευρώ, ειδικά με τις χιονοπτώσεις όπου το οδόστρωμα εμφάνισε μεγάλη επικινδυνότητα και ευτυχώς δεν σημειώθηκε κάποιο τροχαίο. Όπως δήλωσε επίσης ο αντιπεριφερειάρχης Έβρου κ. Πέτροβιτς βρίσκεται σε επαφή με τον κ. Τσουκαλά για το οδικό τμήμα Κισσάριο – Ψαθάδες, τμήμα για το οποίο υπήρχαν διαβεβαιώσεις για την ολοκλήρωσή του το καλοκαίρι του 2016, ημερομηνία η οποία μετατίθεται επαναλαμβανόμενα (η ημερομηνία ολοκλήρωσης άλλαξε 4 φορές, από το καλοκαίρι του 2016 σε Χριστούγεννα του 2016, έπειτα μετατέθηκε για τον Μάρτιο 2017, κατόπιν για τον Αύγουστο του 2017 με την τωρινή ημερομηνία να μιλάει για το φθινόπωρο του 2017). Το κυριότερο πρόβλημα που μπλοκάρει την ολοκλήρωση του έργου είναι η αλλαγή νομοθεσίας για τα στηθαία.
Όπως ανέφερε, το κομμάτι Αρδάνιο – Μάνδρα είχε ενταχθεί στο πρόγραμμα της Περιφέρειας 2014-2020, και αφορά την κατασκευή κλειστής οδού ταχείας κυκλοφορίας και κατασκευή παραπλεύρων οδών μαζί με σχετικές βλάβες στο οδόστρωμα.
Τα ερωτήματα που έθεσε αφορούσαν το χρονοδιάγραμμα του έργου και αν χρήζει αλλαγή ολόκληρο το οδόστρωμα καθώς λόγω των συνεχών φθορών συνίσταται ολική παρέμβαση.

Κατόπιν τον λόγο πήρε ο Σταύρος Καβαρατζής ο οποίος δήλωσε πως το έργο που αφορά το οδικό δίκτυο Μάνδρας-Διδυμοτείχου έχει αλλάξει έως τώρα 3 κατασκευαστικές εταιρίες, είναι υπό την επίβλεψη της ΕΓΝΑΤΙΑΣ και με χρηματοδότηση του περιφερειακού ταμείου προϋπολογισμού 85 εκατομμυρίων ο οποίος τελικώς έπεσε στα 55 εκατομμύρια ενώ μίλησε και για την δαπάνη των κόμβων για τους οποίους δεν υπάρχουν τα απαραίτητα χρήματα. Επίσης πρότεινε να δουν οι αρμόδιοι φορείς τι γίνεται με τα χρήματα που υπάρχουν στην παρούσα φάση, αν υπάρχει διάθεση από την κατασκευαστική εταιρία για την ολοκλήρωση του έργου και αν είναι εφικτό να γίνει επανασχεδιασμός, αν μπορεί να αποδοθεί διαφορετικά το έργο, πρόταση όμως που, όπως είπε χαρακτηριστικά, “ανοίγει μία μεγάλη συζήτηση”.

Τα έργα έβαψαν με αίμα τον κάθετο άξονα

Γιώργος Παπουτσούδης
Ο διευθυντής της Τροχαίας Ορεστιάδας κ. Παπουτσούδης αναφέρθηκε στα θύματα που μετρά: ” Από το 2005 έως και σήμερα στον άξονα Μάνδρας- Ορεστιάδας έχουν σημειωθεί πολλά τροχαία και αρκετά θανατηφόρα. Αυτά τα 13 χρόνια είχαμε συνολικά 11 νεκρούς, 48 βαριά τραυματισμένους, 25 ελαφρά τραυματισμένους και περίπου 100 τροχαία ατυχήματα υλικών”. Ακόμη ανέφερε ότι από τύχη δεν υπήρξαν φέτος τροχαία ατυχήματα στο σημείο των Αγίων Ακινδύνων, στο Αμόριο το οποίο θεωρείται αρκετά επικίνδυνο κομμάτι του δρόμου, ιδιαίτερα για τα διερχόμενα φορτηγά.

Ο διευθυντής της Τροχαίας Αλεξανδρούπολης κ. Δεμιράκης εξέφρασε με τη σειρά του την επιθυμία για ολοκλήρωση του δρόμου, παρότι στο νότιο τμήμα του οδικού δικτύου δεν σημειώνονται τόσα τροχαία ενώ τόνισε πως εάν η Τροχαία εντοπίσει πρόβλημα με το έργο μπορεί να παρέμβει και να καταθέσει εναλλακτική πρόταση σε συνεργασία με την Περιφέρεια και τις τεχνικές υπηρεσίες.

Οι παλαιότητα των μελετών δεν συμβαδίζει με τις σύγχρονες προδιαγραφές

Μιχάλης Δώδος
Ο Διευθυντής Εποπτίας Έργων της Εγνατίας Οδού Μιχάλης Δώδου  αρχικά τόνισε πως η εταιρία έχει συμφέρον ως προς την ολοκλήρωση του έργου του κάθετου άξονα. Τα αίτια της καθυστέρησης ολοκλήρωσης είναι οικονομικοί λόγοι των κατασκευαστικών εταιριών αλλά και οι πλημμύρες που έπληξαν την περιοχή στο παρελθόν. Αν και οι εργασίες έχουν πλέον προχωρήσει στο κομμάτι Μάνδρας- Ψαθάδων, τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν και επιφέρουν καθυστερήσεις είναι η εμπλοκή με τις σιδηροδρομικές γραμμές του ΟΣΕ, για τα οποία έχουν έρθει σε συνεννόηση με τον ΟΣΕ και είναι πλέον θέμα ημερών η έγκριση για την έναρξη των εργασιών και η δρομολόγησή τους.
Το δεύτερο και σοβαρότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν είναι η αλλαγή της νομοθεσίας για τα στηθαία, τα οποία μεν είχαν ήδη τοποθετηθεί αλλά δεν πληρούν πλέον τα κριτήρια του νέου ευρωπαικού νόμου και πρέπει να αφαιρεθούν και να τοποθετηθούν νέα και ακριβότερα στηθαία. Για το παρόν πρόβλημα η ΕΓΝΑΤΙΑ αναζητεί χρηματοδότηση ενώ η διαφορά λόγω της αλλαγής των στηθαίων υπολογίζεται στα 2,5 με 3 εκκατομμύρια ευρώ και δυστυχώς δεν αποτελούν κομμάτι το οποίο μπορεί να παραλειφθεί.

Για το κομμάτι Μάνδρας- Αρδανίου, υπάρχει πρόβλεψη για κλειστό αυτοκινητόδρομο, με 10 κόμβους ενώ δεν προβλέπεται ασφαλτώστρωση ή νέος δρόμος. Επίσης αντιμετωπίζεται τεράστιο πρόβλημα με τις απαλλοτριώσεις λόγω δικαστηρίων και αποζημιώσεων από πλευράς ελληνικού Δημοσίου.

Ελένη Ζαχάκη
Η εκπρόσωπος της τεχνικής υπηρεσία του ΟΣΕ  Ελένη Ζαχάκη επιβεβαίωσε την άμεση δρομολόγηση των εργασιών στον σταθμό των Λαβάρων ενώ τόνισε πως η ΕΓΝΑΤΙΑ έχει αναλάβει από το 2003 την ολοκλήρωση της σιδηροδρομικής γραμμής ΟΣΕ Αλεξανδρούπολης-σύνορα Βουλγαρίας και ο ίδιος ο ΟΣΕ δεν αποτελεί πρόβλημα καθώς θα ωφεληθεί από την ολοκλήρωση του έργου.

Όπως τόνισαν, υπάρχει η σχετική μέριμνα για να τελειώσει ο δρόμος με επανασχεδιασμό που θα ολοκληρωθεί σε χρονικό διάστημα 1,5 μήνα.

Γενικότερα τονίστηκε η άμεση ανάγκη για ολοκλήρωση των εργασιών στο τμήμα Ψαθάδες- Κισσάριο που αποτελεί προβληματικό κομμάτι λόγω παρακάμψεων, αν είναι δυνατόν και μέχρι το Πάσχα, καθώς ξεκινούν και οι αγροτικές εργασίες και ειδικά στο Αμόριο δεν υπάρχει σχετική διάβαση για τους αγρότες που να δίνει πρόσβαση στα χωράφια με αποτέλεσμα να αυξάνεται ο κίνδυνος τροχαίων.

Τέλος όλοι οι παρευρισκόμενοι συμφώνησαν ότι η ολοκλήρωση του άξονα είναι προς το συμφέρον όλων και αποτελεί ζήτημα υψίστης σημασίας για τους ντόπιους αλλά και για τους ταξιδιώτες τριών χωρών καθώς εξυπηρετεί και την είσοδο-έξοδο σε Τουρκία και Βουλγαρία ενώ επισημάνθηκε ότι το βόρειο και πλέον προβληματικότερο τμήμα του δρόμου μπορεί και πρέπει να τελειώσει μέσα στο 2017 και εκεί θα συντονιστούν οι προσπάθειες των αρμόδιων φορέων.

 


Συντάκτης Νewsroom 28 Φεβρουαρίου, 2017 18:48

Δημοφιλή άρθρα

Ράδιο Έβρος TV