Ο Διοικητής Τροχαίας Ορεστιάδας για τα πρόστιμα, τον νέο ΚΟΚ και την καθημερινότητα στην πόλη

Συντάκτης Νίκος Πατούνας 2 Οκτωβρίου, 2025 14:15

Ο Διοικητής Τροχαίας Ορεστιάδας για τα πρόστιμα, τον νέο ΚΟΚ και την καθημερινότητα στην πόλη

Ο διοικητής του Τμήματος Τροχαίας Ορεστιάδας, Νίκος Στεφάνου, καλεσμένος στο studio του Ράδιο Έβρος, μίλησε αποκλειστικά στην εκπομπή Εβροσκόπιο για τις αλλαγές που φέρνει ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), τις παραβάσεις που συναντά καθημερινά στην πόλη και τα χωριά της περιοχής, αλλά και για τη νοοτροπία των οδηγών. Όπως είπε χαρακτηριστικά, “η αυστηρότητα του νέου κώδικα οδικής κυκλοφορίας φιλοδοξεί να λειτουργήσει ως εργαλείο πρόληψης και όχι τιμωρίας“, θέτοντας έτσι και το πλαίσιο της συζήτησης που θα ακολουθούσε.

Οι βασικές αλλαγές του νέου ΚΟΚ

Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας τέθηκε σε εφαρμογή στις 13 Σεπτεμβρίου 2025 και, σύμφωνα με τον κ. Στεφάνου, «ήρθε να επικαιροποιήσει τον νόμο με βάση τις σύγχρονες ανάγκες και να μειώσει τα τροχαία ατυχήματα». Οι ποινές πλέον αφορούν κυρίως τον οδηγό και όχι το όχημα, ώστε η ευθύνη να είναι προσωπική.


Η πιο σημαντική καινοτομία είναι η έννοια της υποτροπής: «Για πρώτη φορά οι ποινές για συχνές επαναλαμβανόμενες παραβάσεις δεν θα συμψηφίζονται, αλλά θα λειτουργούν σωρευτικά». Για παράδειγμα, στην παράνομη στάθμευση, αν ένα όχημα παραμένει στο ίδιο σημείο πέραν των τριών ωρών, «βεβαιώνεται νέα παράβαση και υπάρχει υποτροπή».

Ο νέος κώδικας απλοποιεί και τις κατηγορίες προστίμων: από 13 διαφορετικά πρόστιμα, πλέον υπάρχουν τέσσερις βασικές κατηγορίες.

350 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για το κινητό στο χέρι

Η χρήση κινητού στο τιμόνι βρίσκεται στο επίκεντρο της συζήτησης. Όπως ανέφερε ο διοικητής, «με τον προηγούμενο κώδικα υπήρχε μόνο αφαίρεση διπλώματος για 60 ημέρες. Τώρα το πρόστιμο είναι 350€ και αφαίρεση άδειας για 30 ημέρες».

Αν όμως ο οδηγός υποπέσει ξανά στο ίδιο αδίκημα μέσα σε πενταετία, οι ποινές εκτοξεύονται:

  • Πρώτη υποτροπή: 1.000€ πρόστιμο και 6 μήνες αφαίρεση διπλώματος.
  • Δεύτερη υποτροπή: 2.000€ και αφαίρεση άδειας για 1 χρόνο.

Αν μάλιστα η χρήση κινητού συνδυαστεί με τροχαίο ατύχημα, «στην πρώτη υποτροπή έχουμε πρόστιμο 2.000€ και αφαίρεση άδειας για 4 χρόνια, ενώ στη δεύτερη 4.000€ και αφαίρεση για 8 χρόνια».

Μηδενική ανοχή στο κράνος

Μεγάλο βάρος δίνεται και στη χρήση κράνους. «Υπάρχει μηδενική ανοχή. Το κράνος είναι για τη δική μας προστασία, όχι για το φαίνεσθαι», τόνισε ο κ. Στεφάνου, αναφερόμενος σε οδηγούς που φορούν ακόμα και… κράνος οικοδομής ή ποδηλάτου πάνω σε μηχανάκια.

Τα πρόστιμα είναι παρόμοια με αυτά του κινητού:

  • Πρώτη παράβαση: 350€ και αφαίρεση διπλώματος για 30 ημέρες.
  • Πρώτη υποτροπή: 1.000€ και αφαίρεση για 6 μήνες.
  • Δεύτερη υποτροπή: 2.000€ και αφαίρεση για 1 χρόνο.

Αντίστοιχες κυρώσεις προβλέπονται και για τη ζώνη ασφαλείας, με τον διοικητή να παρατηρεί ότι πολλοί δεν φορούν ζώνη μέσα στην πόλη: «Η πρώτη κίνηση μόλις μπούμε στο αυτοκίνητο είναι η ζώνη», τονίζει.

Όσο για τα ηλεκτρικά πατίνια, ο νόμος ορίζει κράνος ως υποχρεωτικό και χρήση από άτομα άνω των 12 ετών. Αυτά φαίνεται πως ακόμα δεν τηρούνται στην Ορεστιάδα και έτσι, προς το παρόν, η τροχαία κάνει συστάσεις, αλλά, όπως είπε ο ίδιος, «κάποια στιγμή θα αρχίσουμε να βεβαιώνουμε και παραβάσεις».

Διπλοπαρκαρισμένα, εξατμίσεις και καθημερινότητα στην πόλη

Οι ακροατές της εκπομπής έθεσαν καίρια ερωτήματα για την καθημερινότητα στους δρόμους της Ορεστιάδας. Το πρόβλημα των διπλοπαρκαρισμένων είναι συχνό. Ο διοικητής εξήγησε ότι η πρακτική που ακολουθείται είναι πρώτα η σύσταση: «Ανάβουμε φάρο, δίνουμε προειδοποίηση, και αν δεν απομακρυνθεί το όχημα, τότε βεβαιώνεται η παράβαση».

Σε ερώτηση για πιθανή συνεννόηση με τον Δήμο για “μπαράζ” προστίμων, ο κ. Σταφάνου ξεκαθάρισε: «Υπάρχει συνεργασία με τη δημοτική αστυνομία, αλλά η βεβαίωση της παράβασης είναι αποκλειστικά αρμοδιότητα της Τροχαίας».

Αναφορικά με τις εξατμίσεις, σημείωσε ότι «γίνονται έλεγχοι, αλλά δεν μπορούμε πάντα να καταδιώκουμε. Η Ορεστιάδα είναι μικρή κοινωνία και θα πρέπει και οι πολίτες να αναλαμβάνουν δράση, να καταγγέλλουν ό,τι τους ενοχλεί».

Στο ερώτημα για την αναγκαιότητα φαναριών στην πόλη της Νέας Ορεστιάδας, ο κ. Στεφάνου ήταν σαφής: «Κατά την άποψή μου, όχι, δεν χρειαζόμαστε».

«Ναι, είμαι ικανοποιημένος από τους οδηγούς της Ορεστιάδας»

Πάντως, παρά το γεγονός ότι σε ορισμένες περιπτώσεις οι πολίτες κινούνται στην πόλη με τρόπο που μπορεί να θέσει σε κίνδυνο τους ίδιους και τους γύρω τους, στο ερώτημα αν είναι γενικά ικανοποιημένος από τον τρόπο που οι κάτοικοι της Ορεστιάδας τηρούν τους νόμους και τους κανόνες, ο κ. Στεφάνου απάντησε καταφατικά: «Ναι, εδώ μπορώ να πω ότι είμαι ικανοποιημένος. Η αλήθεια είναι αυτή».

Ο Διοικητής του Τμήματος Τροχαίας Ορεστιάδας έκλεισε τη συνέντευξη με μια προτροπή προς τους οδηγούς: «Η αυστηρότητα του νέου Κώδικα δεν αποτελεί τιμωρία, αλλά πρόληψη. Θέλουμε λιγότερα ατυχήματα και περισσότερη ασφάλεια. Ο καθένας μας πρέπει να αναλάβει την προσωπική του ευθύνη».


Συντάκτης Νίκος Πατούνας 2 Οκτωβρίου, 2025 14:15

Ράδιο Έβρος TV