Έκθεση φωτογραφίας του Paolo Morello στο Ιστορικό Μουσείο Αλεξανδρούπολης

Συντάκτης Ιουλία Νιχωρίτη 29 Μαΐου, 2019 09:48

Έκθεση φωτογραφίας του Paolo Morello στο Ιστορικό Μουσείο Αλεξανδρούπολης

Φωτογραφική έκθεση του Paolo Morello με θέμα: “Περιήγηση στην τελειότητα”.

Η έκθεση αρχίζει από τις 31 Μαΐου – 29 Ιουνίου 2019 στο Ιστορικό Μουσείο Αλεξανδρούπολης.

Το Ιστορικό Μουσείο Αλεξανδρούπολης, σε συνεργασία με το Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Αθηνών και το Επίτιμο Υποπροξενείο της Ιταλίας στην Καβάλα έχουν την χαρά να παρουσιάσουν την δουλειά του διακεκριμένου Ιταλού φωτογράφου Paolo Morello στο πλαίσιο του Tempo Forte Ιtalia – Ελλάδα 2019, της πρωτοβουλίας που διοργανώνει η Πρεσβεία της Ιταλίας στην Αθήνα, σε συνεργασία με ελληνικούς και ιταλικούς θεσμούς, ιδρύματα, καλλιτέχνες και λάτρεις του πολιτισμού με σκοπό να μεταφέρει “περισσότερη Ιταλία στην Ελλάδα και περισσότερη Ελλάδα στην Ιταλία.


Η ατομική έκθεση, σε επιμέλεια της Αφροδίτης Οικονομίδου, αποτελεί έναν εικαστικό φόρο τιμής στο αδιαμφισβήτητο μεγαλείο του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού και στην ισχυρή πολιτισμική σχέση που ενώνει την Ελλάδα με την Ιταλία. Ο καλλιτέχνης, με το ύφος του και την προσωπική του ευαισθησία, εντόπισε πολιτιστικές ρίζες και εκατέρωθεν επιρροές, καταγράφοντας με τον φακό του αρχιτεκτονικές μαρτυρίες της κοινής Ιστορίας μας. Τα εκτιθέμενα φωτογραφικά έργα προσφέρουν στον θεατή την δυνατότητα να ανακαλύψει, να απολαύσει και να εμβαθύνει την γνώση του γύρω από τους αρχιτεκτονικούς θησαυρούς των χωρών μας, μέσα από την προσεκτική ματιά ενός Ιταλού φωτογράφου που είναι λάτρης της Ελλάδας.

Παράλληλα η έκθεση είναι και μια ευκαιρία να ενδυναμωθούν ακόμη περισσότερο οι πολιτιστικές ανταλλαγές μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας που έχουν μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης. Ο Paolo Morello, γεννημένος στο Παλέρμο της Σικελίας και μεγαλωμένος -όπως αφηγείται ο ίδιος- με τα Έπη του Ομήρου στη σκιά των αρχαίων ναών της Μεγάλης Ελλάδας, αποφάσισε το 2014 να αφιερώσει ένα μεγάλο κεφάλαιο της φωτογραφικής δουλειάς του στην τεκμηρίωση των σημαντικότερων ελληνικών αρχαιολογικών χώρων. Ξεκίνησε την έρευνά του με την πρόθεση να επανεξετάσει τις μυθικές, τις θεμελιώδεις γι’αυτόν τοποθεσίες του ευρωπαϊκού πολιτισμού και, όντας ιστορικός τέχνης, επέλεξε ως συντρόφους του ταξιδιού του τον Όμηρο και τον Παυσανία. Φυσικά, ο καλλιτέχνης, ως καλός γνώστης της Ιστορίας, δεν θα μπορούσε να παραλείψει να αποτίσει φόρο τιμής και στα υπέροχα αρχαία μνημεία της Μεγάλης Ελλάδας που βρίσκονται σε ιταλικό έδαφος.

Δημιουργήθηκε έτσι μια σειρά 200 φωτογραφιών από τις οποίες 30 επιλεγμένες παρουσιάζονται στο Ιστορικό Μουσείο Αλεξανδρούπολης από τις 31 Μαΐου ως τις 29 Ιουνίου.Ο ίδιος ο φωτογράφος δηλώνει για την δουλειά του:”Η φωτογράφιση ενός αρχαιολογικού χώρου ενέχει πάντα μια σύγκρουση”. Ανάμεσα σε αυτό που έχουμε μελετήσει και αυτό που βλέπουμε. Ανάμεσα στις επιστημονικές μας γνώσεις, την ορθολογιστική μας αντίληψη και τα υπάρχοντα ερείπια, μερικές φορές πολύ φτωχά, που προσφέρονται μπροστά από τον φακό μας. Ανάμεσα στην έντονη συγκίνηση που μας προκαλεί καρδιοχτύπι, την μαγεία που μας κατακλύζει και την επιθυμία να τα αποτυπώσουμε όλα αυτά σε μια εικόνα. Αυτή η σύγκρουση είναι ένα είδος πρόκλησης και αυτό ακριβώς αναμένεται να αντιπροσωπεύσει ένας φωτογράφος.Υπάρχουν τόποι των οποίων το “μέγεθος” υπερβαίνει το χώρο που καταλαμβάνουν στην πραγματικότητα. Είναι τόποι που αποτελούν σύμβολα, πνευματικές προεκτάσεις, εικόνες που η συλλογική μνήμη επεξεργάστηκε εδώ και αιώνες, καταστάλαγμα ιστορικών αναφορών, τολμηρών περιηγήσεων και ακούραστων αρχαιολογικών ερευνών. Γύρω από μια πέτρα, γύρω από έναν άμορφο σωρό ερειπίων συγκεντρώνονται συχνά συμβολικές αξίες τόσο ισχυρές ώστε να καθιστούν αυτά τα αρχαία ίχνη, που μόλις μετά βίας είναι ορατά, ένα εξαίσιο μνημείο. Η Αρχαία Ελλάδα είναι το κατ’ εξοχήν έμβλημα αυτού του φαινομένου. Ήδη για τους Ρωμαίους, η Ελλάδα δεν ήταν απλά μια χώρα προς κατάκτηση, μια επαρχία μεταξύ άλλων, που έπρεπε να ενσωματωθεί στο πλαίσιο της Αυτοκρατορίας. Ήταν αντικείμενο θαυμασμού τόσο μεγάλου ώστε να δικαιολογεί την περίφημη φράση του Οράτιου: «Graecia capta ferum victorem cepit» – η κατακτημένη Ελλάδα κατέκτησε τον βάρβαρο ​​νικητή. Από τότε, αυτό το συναίσθημα θαυμασμού για τον ελληνικό πολιτισμό δεν έχει ατονίσει.

Σήμερα σώζονται ελάχιστα απομεινάρια από το μεγαλείο της Αρχαίας Ελλάδας. Από τους χιλιάδες ναούς, τα θέατρα, τα δημόσια κτίρια, παραμένουν όρθια μόνο μερικές δεκάδες μνημεία, συχνά κατεστραμμένα και συμβιβασμένα με το χρόνο. Και όμως, αυτά τα λίγα απομεινάρια που επιβίωσαν αποτέλεσαν, κατά τη διάρκεια των αιώνων, επίλεκτους προορισμούς για περιπετειώδη ταξίδια, αντικείμενο περιηγήσεων που με την έμπνευση και το πάθος τους συνεχίζουν ακόμη και σήμερα να μας προκαλούν κατάπληξη και δέος.

Στην Αρχαία Ελλάδα βυθίζονται οι πολιτιστικές και πολιτικές ρίζες της Δύσης. Με αίσθηση ευγνωμοσύνης και σεβασμού συνεχίζουμε να θυμόμαστε ότι ο πολιτισμός μας ωφείλει στην Ελλάδα τα δώρα της Δημοκρατίας και της Φιλοσοφίας.”

Πληροφορίες:

Περιήγηση στην Τελειότητα, Φωτογραφική έκθεση του Paolo Morello.

Ιστορικό Μουσείο Αλεξανδρούπολης (Λ. Δημοκρατίας 335, Αλεξανδρούπολη).

Διάρκεια έκθεσης:
31 Μαΐου – 29 Ιουνίου 2019

Ωράριο λειτουργίας:
Δευτέρα έως Σάββατο 10.30-14.30
Κυριακή κλειστά

Εγκαίνια:
Παρασκευή 31 Μαΐου, ώρα 19.30
Τηλέφωνο επικοινωνίας: 25510 – 28926

Paolo Morello, Ιστορικό Μουσείο Αλεξανδρούπολης

 

 


Συντάκτης Ιουλία Νιχωρίτη 29 Μαΐου, 2019 09:48

Δημοφιλή άρθρα

Ράδιο Έβρος TV