Εκπαιδευτικά προγράμματα από το Ιστορικό Μουσείο Αλεξανδρούπολης

Συντάκτης Ιουλία Νιχωρίτη 20 Απριλίου, 2018 11:34

Εκπαιδευτικά προγράμματα από το Ιστορικό Μουσείο Αλεξανδρούπολης

Εκπαιδευτικά προγράμματα του Ιστορικού Μουσείου Αλεξανδρούπολης  για την Εβδομάδα δημόσιας υγείας και υπηρεσιών.

Μουσειακό πρόγραμμα με τίτλο:Η ιατρική στην πόλη της Αλεξανδρούπολης μέσα από τα μουσειακά εκθέματα”.

Υπεύθυνη σχεδιασμού: Αγνή Λ. Καραγιάννη, Επιστημονικός συνεργάτης
Αριθμός συμμετεχόντων: 15 άτομα
Ηλικιακή ομάδα: 10 – 11 ετών
Χώρος υλοποίησης: Ιστορικό Μουσείο Αλεξανδρούπολης
Ημερομηνία και ώρα υλοποίησης: Σάββατο 21 Απριλίου 2018,  10:00- 11:30


Δομή προγράμματος:

  • Κύκλος γνωριμίας.
  • Διερεύνηση της μουσειακής έκθεσης του 1ου ορόφου με εκκίνηση ένα μουσειακό έκθεμα: ένα γυάλινο φιαλίδιο (από φαρμακείο).
  • Χωρισμός των παιδιών σε ομάδες και αναζήτηση στοιχείων μέσα στο μουσείο για το επάγγελμα του φαρμακοποιού (φωτογραφικό υλικό), του νοσηλευτή/της νοσηλεύτριας (πληροφοριακό υλικό για τη σχολή νοσηλευτριών). Αξιοποίηση επιτοίχειου πληροφοριακού υλικού και πηγές (π. χ έκδοση Ιατρικού Συλλόγου Αλεξανδρούπολης).
  • Αναζήτηση στοιχείων για κτίρια της Αλεξανδρούπολης που σχετίζονται με την ιατρική (το παλιό νοσοκομείο της πόλης, αξιοποίηση φωτογραφικού αρχείου) και χρήση του διαδραστικού ψηφιακού πίνακα με τα κτίρια της πόλης ώστε τα παιδιά να συνεργαστούν για την αναζήτηση του παλιού νοσοκομείου.
  • Φύλλο εργασίας με ακροστιχίδα.
  • Πάζλ με εκθέματα του μουσείου, που σχετίζονται με την άσκηση της ιατρικής της πόλης.
  • Εικαστική δημιουργία.

Παιδαγωγικοί στόχοι:

  • Εξοικείωση με το μουσειακό περιβάλλον
  • Γνωριμία με βασικά ιατρικά επαγγέλματα μέσα από την μουσειακή έκθεση
  • Καλλιέργεια δεξιοτήτων μέσα από τη δυναμική της ομάδας και μέσα από μια εμπλουτισμένη μουσειακή εμπειρία
  • Αναγωγή από το παρελθόν στο παρόν μέσα από την ταυτοποίηση των κτιρίων της πόλης (π.χ το κτίριο του νοσοκομείου, που εγκαινιάστηκε το 1896, είναι το κτίριο του Μουσικού Γυμνασίου το 2018).

Μουσειακό πρόγραμμα με τίτλο: “Θρακικές καλλιέργειες και υγεία”.

Διδάσκων/ουσα: Χριστοδούλου Κική (Ιστορικός Τέχνης-Μουσειολόγος)
Τάξη: Νηπιαγωγείο, Β’ έως και Δ’ Δημοτικού
Αριθμός μαθητών: 20
Χρονική διάρκεια: 90 – 120 λεπτά
Τόπος διεξαγωγής: Ιστορικό Μουσείο Αλεξανδρούπολης
Ημέρα και ώρα διεξαγωγής: Σάββατο 21 Απριλίου 2018 στις 11:30.

Στόχοι:

Οι γενικοί στόχοι του προγράμματος είναι οι μαθητές να:

  • εξοικειωθούν με τους μουσειακούς χώρους.
  • ερευνήσουν τα χαρακτηριστικά των μουσειακών αντικειμένων.
  • αναπτύξουν τις δημιουργικές και τις συνεργατικές τους ικανότητες.

Οι επιμέρους στόχοι του συγκεκριμένου προγράμματος είναι οι μαθητές:

  • να γνωρίσουν τις θρακικές καλλιέργειες από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα στην περιοχή της Θράκης.
  • να μάθουν τα εμπορικά προϊόντα που προκύπτουν από αυτές.
  • να διαπιστώσουν πόσο ωφέλιμα ή πόσο βλαβερά είναι κάποια από αυτά τα προϊόντα.
  • να διαπιστώσουν ότι κάποια θεωρήθηκαν τόσο σημαντικά που συνδέθηκαν με λατρείες, θεότητες και έθιμα, αλλά και απεικονίστηκαν στην τέχνη.

Διδακτικές Μέθοδοι:

Για την επίτευξη των στόχων του προγράμματος χρησιμοποιούνται ως διδακτικές μέθοδοι η εποικοδομητική, η αντιμεταθετική, η συγκριτική και η ανακαλυπτική.

Περιγραφή Σχεδίου:

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα “Θρακικές καλλιέργειες και υγεία” περιλαμβάνει 3 μέρη.
Οι διάρκειες που αναφέρονται εξαρτώνται από τον αριθμό των μαθητών, το ενδιαφέρον τους και τη διάθεση συνεργασίας μεταξύ τους.

1ο μέρος: (διάρκεια 25-40 λεπτά)

Γνωρίζουμε μέσω συζήτησης και εικονογραφικών παραδειγμάτων τις βασικότερες καλλιέργειες στη Θράκη, βλέπουμε τα προϊόντα που προκύπτουν και τα συνδέουμε με την υγιεινή διατροφή. Παράλληλα, αναφερόμαστε στην παλαιότητα κάποιων και τα συνδέουμε με εθιμικές συνήθειες. Τέλος διαχωρίζουμε ποια προϊόντα είναι ωφέλιμα και ποια όχι.

Καθ’ όλη τη διάρκεια του πρώτου μέρους προκαλείται διαρκώς η ενεργή συμμετοχή των μαθητών.

2ο μέρος: (διάρκεια 20-30 λεπτά)

Στο 2ο μέρος οι μαθητές όλων των επιπέδων χωρίζονται σε ομάδες από τον υπεύθυνο του προγράμματος και καλούνται να αναζητήσουν στο μουσειακό χώρο κάρτες που εικονίζουν κάποια καλλιέργεια. Στη συνέχεια κάθε ομάδα καλείται να συμπληρώσει σε μία καρτέλα τη χρήση των προϊόντων που προκύπτουν, αναπαράγοντας τις γνώσεις που πήραν κατά το 1ο μέρος του προγράμματος.

3ο μέρος: (διάρκεια 30-40 λεπτά)

Και σε αυτό το μέρος συμμετέχουν όλοι οι μαθητές και ο στόχος είναι να διαπιστώσουμε τη γνώση που έχει ληφθεί στα δύο προηγούμενα μέρη του προγράμματος.

  • Αρχικά μέσω ενός φυλλαδίου δραστηριοτήτων (αντιστοιχίες, εικονογράμματα, σταυρόλεξα, κρυπτόλεξα, κ.τ.λ.) σχεδιασμένων σε αντιστοιχία με το επίπεδο κάθε μαθητικής ομάδας.
  • Στη συνέχεια, οι μαθητές καλούνται σε μια καλλιτεχνική δραστηριότητα: να ζωγραφίσουν όποιο θέμα επιθυμούν σε σχέση με όσα είδαν και έμαθαν στο πρόγραμμα.

Τα προγράμματα σχεδιάστηκαν και θα υλοποιηθούν στα πλαίσια των δράσεων της Εβδομάδας Υγείας που διοργανώνει η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.


Συντάκτης Ιουλία Νιχωρίτη 20 Απριλίου, 2018 11:34

Δημοφιλή άρθρα

Ράδιο Έβρος TV