Black Friday και Cyber Monday: Τι πρέπει να προσέχετε στις αγορές σας
Έφτασε η περίφημη Black Friday που για φέτος είναι η σημερινή Παρασκευή 29 Νοεμβρίου, η ημέρα των μεγάλων προσφορών.
Την Black Friday ακολουθεί η Cyber Monday την ερχόμενη Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου.
Οι δυο ημέρες και το μεταξύ τους διάστημα (που συχνά ξεκινάει και κάποιες ημέρες νωρίτερα ανάλογα με τα καταστήματα) είναι γνωστό για μεγάλες εκπτώσεις στις αγορές ηλεκτρονικών ειδών, ένδυσης και υπόδησης.
Πέρα από μία μεγάλη γιορτή προσφορών, η Black Friday σηματοδοτεί συχνά και την έναρξη της Χριστουγεννιάτικης περιόδου. Πρόκειται για την επόμενη ημέρα μετά την επίσημη γιορτή των Ευχαριστιών στις ΗΠΑ με αναφορές να δείχνουν πως το έθιμο αυτό έχει ξεκινήσει σχεδόν 100 χρόνια πριν. H Black Friday ή αλλιώς Μαύρη Παρασκευή, ορίζεται συνήθως την τέταρτη Παρασκευή του Νοεμβρίου, αλλά πάντα ακολουθεί την ημέρα των Ευχαριστιών. Έτσι, φέτος η Black Friday πέφτει στις 29 Νοεμβρίου 2024.
Τρεις ημέρες μετά την Black Friday έρχεται η Cyber Monday, μια ακόμα ευκαιρία για φθηνές αγορές, που αφορά τις αγορές που γίνονται αποκλειστικά μέσω διαδικτύου. Φέτος η Cyber Monday «πέφτει» τη Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου.
Ενημέρωση για την προστασία των καταναλωτών κατά τη διάρκεια των φετινών εκπτώσεων της Black Friday και της Cyber Monday από τον “Συνήγορο του Καταναλωτή”
Η Ανεξάρτητη Αρχή “Συνήγορος του Καταναλωτή” και το -υπό την αρμοδιότητά της- Ευρωπαϊκό
Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας ενημερώνουν και συμβουλεύουν τους καταναλωτές, ώστε να
προβούν σε συμφέρουσες και ασφαλείς αγορές κατά τη διάρκεια των φετινών εκπτωτικών
γεγονότων της Black Friday και της Cyber Monday.
Διαφάνεια εκπτώσεων
Πολλά καταστήματα εμφανίζουν μεγάλες εκπτώσεις, χωρίς να είναι πάντα πραγματικές.
Συνιστάται προσεκτικός έλεγχος και σύγκριση των τιμών των προϊόντων πριν και κατά την περίοδο των εκπτώσεων.
Η εξέλιξη των τιμών σε βάθος χρόνου αρκετών μηνών μπορεί να γίνει εύκολα από τους καταναλωτές με τη χρήση σχετικών διαδικτυακών εργαλείων.
Έρευνα για τη φήμη του καταστήματος
Καλό είναι η επιλογή καταστημάτων να γίνεται όχι μόνο με γνώμονα τις χαμηλές τιμές, αλλά επιπλέον με βάση την καλή φήμη και τη μακρόχρονη παρουσία τους στην αγορά. Οι θετικές εμπειρίες και κριτικές άλλων καταναλωτών αποτελούν, επίσης, μία παράμετρο που
μπορεί να βοηθήσει στην τελική επιλογή.
Συνιστάται η αποφυγή συναλλαγών με ηλεκτρονικά καταστήματα που δραστηριοποιούνται αποκλειστικά μέσω κοινωνικών δικτύων, χωρίς να διαθέτουν παράλληλα φυσική έδρα και χωρίς να γνωστοποιούν πλήρη στοιχεία επικοινωνίας (ταχυδρομική και ηλεκτρονική διεύθυνση, αριθμό σταθερού τηλεφώνου), καθώς επίσης αριθμό καταχώρισης στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (Γ.Ε.ΜΗ.).
Ασφάλεια στις διαδικτυακές αγορές
Η Black Friday και η Cyber Monday αποτελούν ευκαιρία για επιτήδειους, προκειμένου να εξαπατήσουν ανυποψίαστους καταναλωτές με προτίμηση στις ηλεκτρονικές αγορές.
Συνιστάται η επίσκεψη των καταναλωτών σε ασφαλείς ιστοσελίδες καταστημάτων, που ξεκινούν με “https” (με πιστοποιητικό SSL).
Καλό είναι να αποφεύγεται η αποθήκευση ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων, όπως αριθμών πιστωτικών καρτών, σε ιστοσελίδες καταστημάτων με τις οποίες οι καταναλωτές δεν συναλλάσσονται συχνά, αλλά και η πραγματοποίηση ηλεκτρονικών αγορών κατά τη σύνδεση σε δημόσια Wi-Fi δίκτυα.
Έλεγχος του τελικού κόστους στο “καλάθι”
Σε ορισμένες περιπτώσεις, το αρχικό κόστος ενός προϊόντος μπορεί να αυξηθεί σημαντικά με την προσθήκη επιπλέον χρεώσεων στο καλάθι αγορών, όπως εξόδων αποστολής, αντικαταβολής και ασφάλισης. Προς αποφυγή δυσάρεστων εκπλήξεων ελέγχουμε πάντα πριν από την ολοκλήρωση της συναλλαγής τη συνολική αξία κάθε αγοράς.
Προσοχή σε ύποπτες προσφορές και email
Οι ηλεκτρονικές απάτες μέσω email αυξάνονται ραγδαία κατά την περίοδο των
εκπτώσεων. Συνιστάται η ιδιαίτερη προσοχή των καταναλωτών σε εμπορικές προσφορές που αποστέλλονται μέσω email από αγνώστους ή με πολύ ελκυστικές τιμές, καθώς μπορεί να αποτελούν παγίδες υποκλοπής (phising) ευαίσθητων προσωπικών στοιχείων μέσω ανοίγματος κακόβουλων εξωτερικών συνδέσμων (links) ή συνημμένων αρχείων.
Υπεύθυνες αγορές
Κάθε εκπτωτικό γεγονός που υπόσχεται χαμηλές τιμές ενθαρρύνει την υπερβολική κατανάλωση. Προσπαθούμε πάντα να εστιάσουμε σε πραγματικές ανάγκες και σε αγορές που έχουν απόλυτη προτεραιότητα, κάνοντας σωστό προγραμματισμό με βάση τον προϋπολογισμό μας.