Απάντηση του ΥπΑΑΤ για την πληρωμή των τευτλοπαραγωγών και την ΕΒΖ

Συντάκτης Σταυρούλα Αγελαδαράκη 27 Φεβρουαρίου, 2018 10:37

Απάντηση του ΥπΑΑΤ για την πληρωμή των τευτλοπαραγωγών και την ΕΒΖ

Απάντηση έδωσε το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων στην Γραπτή Ερώτηση που κατέθεσαν o Βουλευτής Έβρου Αναστάσιος Δημοσχάκης μαζί με άλλους 6 Βουλευτές της Ν.Δ. για το ζήτημα της πληρωμής των τευτλοπαραγωγών για την παραγωγή του 2017.

Συγκεκριμένα στην Γραπτή Ερώτηση ο υπουργός κλήθηκε να απαντήσει για τους λόγους της κυβερνητικής ασυνέπειας όσον αφορά την πληρωμή των τευτλοπαραγωγών, αλλά και τον κυβερνητικό σχεδιασμό για το μέλλον της λειτουργίας της Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης και το μέλλον της καλλιέργειας.

Το υπουργείο στην απάντησή του αναφέρει ότι η Ελληνική Βιομηχανία Ζάχαρης προχώρησε στο κλείσιμο των δυο εργοστασίων στην Ξάνθη και στην Λάρισα, συμμετέχοντας εθελοντικά στο πρόγραμμα αναδιάρθρωσης του ζαχαρικού τομέα από την Ε.Ε. χωρίς το ΥΠΑΑΤ να μπορεί να παρέμβει. Εντούτοις διαβεβαιώνει ότι ενεργεί με πάγιο στόχο την ενίσχυση της καλλιέργειας και των παραγωγών.


Ωστόσο το υπουργείο εξακολουθεί να αφήνει αναπάντητο το ερώτημα της εξόφλησης των παραγωγών οι οποίοι δικαιολογημένα αρνούνται να καλλιεργήσουν τεύτλα την επόμενη καλλιεργητική περίοδο η οποία ήδη ξεκίνησε.

Ακολουθεί η Απάντηση:

«Μέτρα στήριξης τευτλοπαραγωγών»

Απαντώντας στις παραπάνω Ερωτήσεις, που κατέθεσαν οι Βουλευτές κ.κ. Φ. Αραμπατζή, Ι. Αντωνιάδης, Α. Βεσυρόπουλος, Α. Δημοσχάκης, Θ. Καράογλου, Σ. Αναστασιάδης, Χ. Κέλλας και Η. Παναγιώταρος, για τα θέματα της αρμοδιότητάς μας, σας πληροφορούμε τα εξής:
Η Κοινή Οργάνωση Αγοράς της ζάχαρης διέπονταν, μέχρι και τις 30-9-2017, από το σύστημα ποσοστώσεων. Συνοπτικά, αναφέρεται ότι το εν λόγω σύστημα λειτουργούσε με την εκχώρηση ποσοστώσεων ζάχαρης στις ζαχαροβιομηχανίες κάθε Κράτους- Μέλους. Η παραγωγή ζάχαρης καθ’ υπέρβαση της ποσόστωσης δεν ήταν απαγορευτική για τις βιομηχανίες, όμως, το παραγόμενο πλεόνασμα (εκτός ποσόστωσης ζάχαρη – out of quota sugar) υπαγόταν σε ειδικούς κανόνες τόσο για τη διακίνησή του στην εσωτερική αγορά όσο και για την εξαγωγή του.
Με το πρόγραμμα αναδιάρθρωσης του ζαχαρικού τομέα του Κανονισμού (ΕΚ) αριθμ. 320/2006 του Συμβουλίου, η Ε. Επιτροπή είχε ως βασικό στόχο τη διατήρηση στην Ε. Ένωση ανταγωνιστικών βιομηχανιών ζάχαρης, οι οποίες θα μπορούσαν να ανταπεξέλθουν στην παγκόσμια αγορά κάτω από τις νέες συνθήκες που διαμόρφωσαν οι διεθνείς συμφωνίες, όπως αυτές του Π.Ο.Ε. (Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου). Η συμμετοχή των ζαχαροβιομηχανιών στο πρόγραμμα ήταν εθελοντική και συνοδευόταν από αποποίηση μέρους ή και όλης της ποσόστωσης που κατείχαν σε εκείνη τη φάση επί πληρωμή, με τη χορήγηση ποσού ανά τόνο αποποιούμενης ποσόστωσης και ανάλογα με την επιλογή τους να προβούν σε ολική ή μερική διάλυση των εγκαταστάσεών τους. Η επιλογή της ολικής ή της μερικής διάλυσης ανήκε αποκλειστικά στις ζαχαροβιομηχανίες και, εν προκειμένω, στην ΕΒΖ και όχι στα Κράτη-Μέλη. Ως εκ τούτου, και το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (ΥΠΑΑΤ) δεν θα μπορούσε να επιβάλει κάποια άλλη επιλογή.
Συνεπώς, η ΕΒΖ προχώρησε στο κλείσιμο των δύο εργοστασίων της, στην Ξάνθη και τη Λάρισα, χωρίς το ΥΠΑΑΤ να μπορεί να παρέμβει.

Υποχρέωση του ΥΠΑΑΤ ήταν να ελέγχει την ορθή εφαρμογή των ανωτέρω Κανονισμών (ΚΟΑ, πρόγραμμα αναδιάρθρωσης ζαχαρικού τομέα), για να αποφευχθεί και το ενδεχόμενο επιβολής κυρώσεων εκ μέρους της Ε. Επιτροπής (επιβολή προστίμων). Ως εκ τούτου, δεν ήταν δυνατή η μη τήρηση των Κανονισμών της Ε.Ε. (επιβολή ποσοστώσεων, πρόγραμμα αναδιάρθρωσης της ΕΒΖ), αφού κάτι τέτοιο θα είχε δημοσιονομικές επιπτώσεις για τη χώρα μας.
Βασικό πρόβλημα της ΕΒΖ, μέχρι και την κατάργηση των ποσοστώσεων, δεν ήταν η μείωση της ποσόστωσης που διατήρησε μετά την ένταξή της στο πρόγραμμα (158.702 τόνοι αντί των 317.502 τόνων που κατείχε αρχικά), αλλά η αδυναμία κάλυψης και της ποσόστωσης αυτής, λόγω απροθυμίας πολλών παραγωγών να καλλιεργήσουν τεύτλα, αφού τα θεωρούν λιγότερο ανταγωνιστικά έναντι άλλων καλλιεργειών, ειδικά λόγω του υψηλού κόστους καλλιέργειας. Την εν λόγω απροθυμία ενίσχυσε και η μη έγκαιρη εξόφληση των τευτλοπαραγωγών για τα τεύτλα που παρέδωσαν στην ΕΒΖ κατά τα τελευταία έτη.
Το ΥΠΑΑΤ εξακολουθεί να ενεργεί με πάγιο στόχο του την ενίσχυση της καλλιέργειας, των τευτλοπαραγωγών και της ΕΒΖ. Έτσι, σχεδιάζει και υλοποιεί, στο πλαίσιο της αρμοδιότητάς του, μέτρα ενίσχυσης των παραγωγών, ώστε και το εισόδημά τους να ενισχυθεί, αλλά και να εξασφαλισθεί η απαραίτητη πρώτη ύλη για τη λειτουργία των μονάδων της ΕΒΖ. Κύριο μέσο για την επίτευξη αυτού του στόχου, είναι η αξιοποίηση των δυνατοτήτων που παρέχουν οι εκάστοτε ισχύοντες Κοινοτικοί Κανονισμοί.
Συγκεκριμένα, το ΥΠΑΑΤ έχει εντάξει τα τεύτλα στις καλλιέργειες που λαμβάνουν συνδεδεμένη ενίσχυση από το 2015 στο πλαίσιο του Κανονισμού (ΕΕ) αριθμ.1307/2013 που αφορά στη χορήγηση άμεσων ενισχύσεων. Για το έτος 2015 εκδόθηκε η αριθμ. 1605/35524/22-3-2016 απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Καθορισμός ύψους ενίσχυσης της συνδεδεμένης στήριξης του άρθρου 52 του Καν. (ΕΚ) 1307/2013 του Συμβουλίου, στον τομέα των ζαχαροτεύτλων για το έτος ενίσχυσης 2015», που καθόριζε το ύψος της ενίσχυσης στα 530 €/εκτάριο, ενώ το έτος 2016 εκδόθηκε η αριθμ. 308/38856/5-4-2017 απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Καθορισμός ύψους ενίσχυσης της συνδεδεμένης στήριξης του άρθρου 52 του Κανονισμού (Ε.Ε.) 1307/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, στον τομέα των ζαχαροτεύτλων για το έτος ενίσχυσης 2016», που καθόριζε το ύψος της ενίσχυσης στα 725,4 €/εκτάριο.
Σημειώνεται ότι, με την αριθμ. 228/17084/31-1-2018 (ΑΔΑ:6Ξ6Θ4653ΠΓ-Ρ6Λ) απόφαση του Υπουργού και του Υφυπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Καθορισμός ύψους ενίσχυσης της συνδεδεμένης στήριξης του άρθρου 52 του Κανονισμού (Ε.Ε.) 1307/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, στον τομέα των ζαχαρότευτλων για το έτος ενίσχυσης 2017», έχει ήδη καθοριστεί το ύψος της συνδεδεμένης ενίσχυσης για το έτος 2017 στα 720 €/εκτάριο και έχει καταβληθεί στους τευτλοπαραγωγούς από 1-2-2018. Η εν λόγω ενίσχυση θα συνεχίσει να χορηγείται μέχρι και το έτος 2020, το ύψος της οποίας θα καθορίζεται κάθε έτος, στηρίζοντας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τους τευτλοπαραγωγούς. Λόγω αυτού του μέτρου που εφαρμόστηκε για πρώτη φορά το 2015, παρατηρήθηκε αύξηση των καλλιεργούμενων εκτάσεων τα τελευταία δύο έτη.
Όσον αφορά στους όρους αγοράς/παραλαβής τεύτλων από την ΕΒΖ καθώς και στην πληρωμή των παραγωγών, σημειώνεται ότι περιλαμβάνονται στη σύμβαση που συνάπτεται μεταξύ ΕΒΖ και τευτλοπαραγωγών.
Κατά τα λοιπά, αρμόδια να απαντήσουν είναι το συνερωτώμενο Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης, καθώς και το Υπουργείο Οικονομικών, προς το οποίο κοινοποιείται το παρόν έγγραφό μας με αντίγραφα των Ερωτήσεων.


Συντάκτης Σταυρούλα Αγελαδαράκη 27 Φεβρουαρίου, 2018 10:37

Δημοφιλή άρθρα

Ράδιο Έβρος TV