Απολογισμός του Υπουργείου Δημοσίας Τάξεως μετά την επίκαιρη ερώτηση που κατέθεσε ο Μαρίνος Ουζουνίδης
Απάντηση σε ερώτηση για την αντιμετώπιση του φαινομένου της παράνομης μετανάστευσης στο Νομό Έβρου, του Υπουργού Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη κου Ν. Δένδια σύμφωνα με την οποία αναφέρει ότι σε εξέλιξη βρίσκονται οι διαδικασίες για τη δημιουργία Κέντρου Πρώτης Υποδοχής Υπηκόων Τρίτων χωρών στο Φυλάκιο Ορεστιάδας, μετά την υπογραφή της σχετικής κυα την 1η Αυγούστου. Παράλληλα αναφέρει τα κριτήρια (νόμοι κοινοτικοί και εθνικού και πιστοποιητικά) και η διαδικασία επιλογής του παρόχου υπηρεσιών σίτισης – διατροφής των παράνομων μεταναστών στο κέντρο φύλαξης της Κομοτηνής και για ποιους λόγους απορρίφθηκαν οι τρείς υποψήφιοι πάροχοι από την Π.Ε. Έβρου (μπορούν να διατεθούν και τα σχετικά έγγραφα).
Μεγάλη σημασία έχει η αναφορά του Υπουργού για τις παράλληλες επιχειρήσεις της Frontex στα σύνορα τόσο στο ελληνικό όσο και στο τουρκικό έδαφος όπου πέρα από το Μνημόνιο Κατανόησης που υπεγράφη τον Μάρτιο 2012 στην Άγκυρα μεταξύ Ε.Ε. και Τουρκίας όπου σημειώνει ότι δε αποτελεί έγγραφο με νομικά δεσμευτική ισχύ, ωστόσο προχωράει η ελληνική πρωτοβουλία για τον σχεδιασμό μεταξύ των ελληνικών και τουρκικών αρχών για ταυτόχρονες επιχειρήσεις για την αντιμετώπιση των παράνομων μεταναστών η οποία προωθείτε ύστερα από την επί της αρχής συμφωνία με την τουρκική πλευρά (αρχή).
Κλείνοντας ο Υπουργός αφήνει αδιευκρίνιστο το θέμα λειτουργίας της Σχολής Αστυφυλάκων στο Διδυμότειχο για το εκπ. έτος 2012-2013 καθώς δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη ο σχεδιασμός και η κατανομή των 500 δόκιμων αστυφυλάκων στα Τμήματα Δοκίμων Αστυφυλάκων που εισήχθησαν φέτος στη Σχολή Αστυφυλάκων της Ελληνικής Αστυνομίας μια διαδικασία που αναμένεται να ολοκληρωθεί χρονικά τις τελευταίες ημέρες του Σεπτέμβρη και τις πρώτες ημέρες του Οκτώβρη.
Μεγάλη σημασία έχει η αναφορά του Υπουργού για τις παράλληλες επιχειρήσεις της Frontex στα σύνορα τόσο στο ελληνικό όσο και στο τουρκικό έδαφος όπου πέρα από το Μνημόνιο Κατανόησης που υπεγράφη τον Μάρτιο 2012 στην Άγκυρα μεταξύ Ε.Ε. και Τουρκίας όπου σημειώνει ότι δε αποτελεί έγγραφο με νομικά δεσμευτική ισχύ, ωστόσο προχωράει η ελληνική πρωτοβουλία για τον σχεδιασμό μεταξύ των ελληνικών και τουρκικών αρχών για ταυτόχρονες επιχειρήσεις για την αντιμετώπιση των παράνομων μεταναστών η οποία προωθείτε ύστερα από την επί της αρχής συμφωνία με την τουρκική πλευρά (αρχή).
Κλείνοντας ο Υπουργός αφήνει αδιευκρίνιστο το θέμα λειτουργίας της Σχολής Αστυφυλάκων στο Διδυμότειχο για το εκπ. έτος 2012-2013 καθώς δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη ο σχεδιασμός και η κατανομή των 500 δόκιμων αστυφυλάκων στα Τμήματα Δοκίμων Αστυφυλάκων που εισήχθησαν φέτος στη Σχολή Αστυφυλάκων της Ελληνικής Αστυνομίας μια διαδικασία που αναμένεται να ολοκληρωθεί χρονικά τις τελευταίες ημέρες του Σεπτέμβρη και τις πρώτες ημέρες του Οκτώβρη.
Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΤΑΞΕΩΣ κ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΔΕΝΔΙΑ
Η παράνομη μετανάστευση αποτελεί για τη χώρα μας μείζον εθνικό ζήτημα και ως τέτοιο το αντιμετωπίζουμε. Συναφώς, σημειώνεται ότι η γεωγραφική θέση της χώρας μας στη νοτιοανατολική περιφέρεια της Ευρώπης την έχει καταστήσει προορισμό, για τα σύγχρονα διεθνή μεταναστευτικά ρεύματα, προερχόμενα κυρίως από ασιατικές και αφρικανικές χώρες. Επισημαίνεται, όμως, ότι για την πλειοψηφία των νέων μεταναστών η Ελλάδα θεωρείται ο πιο κατάλληλος αρχικός σταθμός ή άλλως «πύλη εισόδου» της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με τελικό προορισμό άλλα κράτη της δυτικής Ευρώπης. Ως αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης εξελίσσεται, για μεγάλο χρονικό διάστημα, το φαινόμενο της υπερσυσσώρευσης παράνομων μεταναστών στη χώρα, με σοβαρές επιπτώσεις στο εσωτερικό περιβάλλον ασφάλειας, αλλά και αρνητική επίδραση σε λειτουργικούς τομείς.
Ειδικότερα, για την αντιμετώπιση του φαινομένου της παράνομης μετανάστευσης από την Ελληνική Αστυνομία, μεταξύ άλλων, πρόσφατα σχεδιάσθηκε και υλοποιείται αστυνομική επιχείρηση με την ονομασία «Ξένιος Ζευς» για το κέντρο των Αθηνών και την παρέβρια περιοχή. Στο πλαίσιο αυτό, αποφασίσθηκε η ενίσχυση των Αστυνομικών Διευθύνσεων της Αλεξανδρούπολης, Ορεστιάδας, Ροδόπης και Ξάνθης με την απόσπαση 1.881 αστυνομικών προερχομένων από συνοριακούς φύλακες, από άλλες περιοχές των συνόρων, αλλά και της ενδοχώρας που αντιμετωπίζουν μικρότερη μεταναστευτική πίεση, προκειμένου να αντιμετωπισθούν αποτελεσματικά οι αυξημένες ανάγκες των εν λόγω Αστυνομικών Διευθύνσεων. Η ενίσχυση αυτή αποσκοπεί στη θωράκιση των συνόρων, με στόχο την εξάλειψη του κινδύνου μαζικής εισόδου παράνομων μεταναστών. Περαιτέρω, πραγματοποιούνται συστηματικοί έλεγχοι και προσαγωγές, στις αρμόδιες Υπηρεσίες Αλλοδαπών, παρανόμων μεταναστών, από τους οποίους ορισμένοι συλλαμβάνονται για διάφορα ποινικά αδικήματα και ακολουθείται η προβλεπόμενη από τις ισχύουσες δικονομικές διατάξεις διαδικασία, ενώ άλλοι κρατούνται με σκοπό τη διοικητική τους απέλαση, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην ειδική προς τούτο νομοθεσία.
Σημειώνεται ότι η ανωτέρω επιχείρηση εξελίσσεται σύμφωνα με το σχεδιασμό, επεκτείνεται και σε άλλες πόλεις της Ελλάδας και τα αποτελέσματά της αξιολογούνται ως θετικά. Αυτό προκύπτει και από τη σύγκριση των στατιστικών στοιχείων. Ειδικότερα, σας γνωρίζουμε ότι τους πρώτους 7 μήνες του έτους 2012 συνελήφθησαν στην περιοχή του Έβρου 27.755 παράνομοι μετανάστες, ενώ το ίδιο χρονικό διάστημα του έτους 2011 συνελήφθησαν 22.137 επομένως, καταγράφηκε αύξηση κατά 24,40%. Ωστόσο, σημειώνεται ότι κατά τον πρώτο μήνα εφαρμογής της επιχείρησης «Ξένιος Ζευς» (από 04-08-2012) έως και 04-09-2012) η εισροή παρανόμων μεταναστών στην περιοχή του Έβρου έχει μειωθεί κατακόρυφα σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του παρελθόντος έτους (2011), ήτοι σε ποσοστό 84%, όπως προκύπτει και από το επισυναπτόμενο σχετικό Δελτίο Τύπου της Ελληνικής Αστυνομίας που εξεδόθη την 05-09-2012.
Η δημιουργία των Κέντρων Πρώτης Υποδοχής (Κ.Ε.Π.Υ.) αποτελεί υλοποίηση των προβλέψεων του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου για τη διαχείριση της μετανάστευσης, λειτουργώντας παράλληλα με τα κέντρα κράτησης/φιλοξενίας παρανόμων μεταναστών. Από τη λειτουργία τους θα ωφεληθεί και η τοπική κοινωνία, δεδομένων των αναγκών που θα προκύψουν και που καθιστούν αναγκαία τη συνδρομή επαγγελματιών της περιοχής (σίτιση, φύλαξη κλπ.). Στο πλαίσιο αυτό, εντάσσεται η έναρξη της λειτουργίας του Κέντρου Κλειστής Φιλοξενίας στην περιοχή Αμυγδαλέζα Αττικής, του Κέντρου Κλειστής Φιλοξενίας Ξάνθης και Κομοτηνής στην περιοχή της Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης, καθώς και της Κορίνθου στην περιοχή Πελοποννήσου. Οι εν λόγω χώροι λειτουργούν, στα πλαίσια υλοποίησης των διεθνών υποχρεώσεων της χώρας μας, με απόλυτη τήρηση των κανόνων ασφαλείας και υγιεινής και με σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα.
Περαιτέρω, σας πληροφορούμε ότι οι αλλοδαποί που διαμένουν στους ανωτέρω χώρους είναι κρατούμενοι με διαταγή της Αρχής, καθότι έχουν εκδοθεί σε βάρος τους αποφάσεις απέλασης – επιστροφής. Οι εν λόγω κατάγονται από χώρες που δεν αντιμετωπίζουν προβλήματα, τα οποία δεν επιτρέπουν τον επαναπατρισμό τους, όπως χώρες όπου επικρατεί έκρυθμη κατάσταση λόγω εμφυλίων συρράξεων ή που για διάφορους λόγους υφίστανται διώξεις των πολιτικών αντιπάλων ή χώρες με απολυταρχικά καθεστώτα. Για τους λόγους αυτούς οι Πρεσβείες των εν λόγω χωρών στην Ελλάδα, κατά κανόνα, συνεργάζονται για την έκδοση ταξιδιωτικών εγγράφων, προκειμένου να δρομολογηθούν και να ολοκληρωθούν οι απαραίτητες διαδικασίες επαναπατρισμού. Επισημαίνεται δε, ότι πρόκειται για αλλοδαπούς, οι οποίοι αν και έχουν εισέλθει και διαμένουν παράνομα στη χώρα είναι πλήρως ταχτοποιημένοι και όχι για αλλοδαπούς που έχουν καταδικαστεί από ποινικά δικαστήρια, οι οποίοι κρατούνται στα σωφρονιστικά καταστήματα.
Πέραν των ανωτέρω, σε εξέλιξη βρίσκονται οι διαδικασίες για τη δημιουργία Κέντρου Πρώτης Υποδοχής υπηκόων τρίτων χωρών στο Φυλάκιο Ορεστιάδας, δίπλα στον υφιστάμενο Ειδικό Χώρο Παραμονής Αλλοδαπών (Ε.Χ.Π.Α.) Φυλακίου. Την 1η Αυγούστου υπεγράφη η Κοινή Υπουργική Απόφαση για την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων. Το Κέντρο αυτό θα διαφέρει από τους χώρους κράτησης/φιλοξενίας παρανόμων μεταναστών. Στόχος των Κέντρων Πρώτης Υποδοχής είναι, όπως αναφέρει ο ιδρυτικός νόμος της Υπηρεσίας Πρώτης Υποδοχής (ν.3907/2011), η υπαγωγή των υπηκόων τρίτων χωρών που εισέρχονται παρανόμως στη χώρα, σε διαδικασίες πρώτης υποδοχής. Οι διαδικασίες πρώτης υποδοχής για τους υπηκόους τρίτων χωρών περιλαμβάνουν την εξακρίβωση της ταυτότητας και της ιθαγένειάς τους, την καταγραφή τους, τον ιατρικό του έλεγχο και την παροχή της τυχόν αναγκαίας περίθαλψης και ψυχοκοινωνικής υποστήριξης, την ενημέρωσή τους για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους, ιδίως δε για τις προϋποθέσεις υπό τις οποίες μπορούν να υπαχθούν σε καθεστώς διεθνούς προστασίας και τη μέριμνα για όσους ανήκουν σε ευάλωτες ομάδες, ώστε να υποβληθούν στην κατά περίπτωση προβλεπόμενη διαδικασία.
Στο σημείο αυτό διευκρινίζεται ότι, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον προαναφερόμενο νόμο (3907/2011), οι υπήκοοι τρίτων χωρών διαμένουν στο Κέντρο αυτό για 15 ως 25 ημέρες, με την παρέλευση των οποίων παραπέμπονται στον αρμόδιο φορέα, ήτοι στην Υπηρεσία Ασύλου, εφόσον έχουν ασκήσει αίτημα ασύλου και στις αστυνομικές αρχές εφόσον δεν έχουν υποβάλλει σχετικό αίτημα.
Αναφορικά με την παροχή υπηρεσιών πλήρους σίτισης – διατροφής (πρωινό – γεύμα – δείπνο) των παρανόμων μεταναστών που κρατούνται στο κέντρο φιλοξενίας Κομοτηνής, σας πληροφορούμε ότι η παροχή των συγκεκριμένων υπηρεσιών καλύπτεται από την προβλεπόμενη, ημερήσια κατ’ άτομο, δαπάνη τροφοδοσίας προσώπων που τελούν υπό νόμιμο περιορισμό, όπως καθορίζεται στις διατάξεις του άρθρου 152 του Β.Δ. της 15-05-1959 «Περί κυρώσεως του Κανονισμού Οικονομικής Υπηρεσίας Χωροφυλακής», του ν.δ. 116/1969 «Περί των δαπανών ατόμων τελούντων υπό περιορισμόν» και της υπ’ αριθ. 2/30866/022 από 03-08-2001 κ.υ.α. των Υπουργών Οικονομικών και Δημοσίας Τάξης και ανέρχεται, σήμερα, στο ποσό των 5,87 ευρώ. Σημειώνεται ότι το πρόγραμμα πλήρους σίτισης – διατροφής (πρωινό – γεύμα – δείπνο) που επιλέγεται από τις αρμόδιες Αστυνομικές Αρχές είναι το πλέον ενδεδειγμένο – κατάλληλο, από άποψη ποιότητας και ποσότητας, για τη σίτιση – διατροφή των κρατουμένων σύμφωνα με την τιμή μονάδος πλήρους γεύματος, που είναι, κατά τα ανωτέρω, εκ του νόμου ορισμένη και θεωρητικά καταβαλλόμενη από τους ιδίους τους κρατουμένους (εν προκειμένω παρανόμους μετανάστες) δαπάνη για τον εν λόγω σκοπό.
Πλέον αυτών, η μέριμνα για την προαναφερόμενη παροχή πραγματοποιείται από τους υπευθύνους των χώρων κράτησης, συντάσσοντας καθημερινά σχετική ονομαστική κατάσταση σιτιζομένων, όπου έκαστος εξ αυτών υπογράφει προς τούτο. Ως κριτήρια για τη διασφάλιση της φερεγγυότητας και της αξιοπιστίας από πλευράς παρόχου για την προσφορά ποιοτικών υπηρεσιών θεωρούνται τα πιστοποιημένα χαρακτηριστικά της επιχείρησης (πρότυπα EN ISO 22000:2005 και EN ISO 9001:2008), καθώς και η προηγούμενη επιτυχής εκπλήρωση παρόμοιων σε όγκο έργων σίτισης. Η πιστοποιημένη διαδικασία παραγωγής εξασφαλίζει, επίσης, τη συναίνεση αρμοδίων αρχών που εξετάζουν τις γενικές συνθήκες κράτησης των παρανόμων μεταναστών στη χώρα μας. Επιπλέον συνεκτιμάται και συνεκτιμήθηκε εν προκειμένω, η δραστηριοποίηση του παρόχου σε όλο το εύρος της περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης (παρασκευαστήρια σε Κομοτηνή, Ξάνθη, Ορεστιάδα και Αλεξανδρούπολης, απασχόληση προσωπικού και προμήθεια υλικών από τις τοπικές κοινωνίες κ.α. προς ενίσχυση της επιχειρηματικής – οικονομικής δραστηριότητας της περιοχής).
Αντίστοιχα, η σίτιση του διατιθέμενου στην παρέμβρια περιοχή προσωπικού ανατέθηκε στον επιλεγέντα πάροχο σύμφωνα με την κείμενη ευρωπαϊκή και εθνική νομοθεσία (ν.2362/1995 «Περί Δημοσίου Λογιστικού, ελέγχου των δαπανών του Κράτους και άλλες διατάξεις», π.δ. 60/2007 «Προσαρμογή της Ελληνικής Νομοθεσίας στις διατάξεις της Οδηγίας 2004/18/ΕΚ περί συντονισμού των διαδικασιών σύναψης δημοσίων συμβάσεων έργων, προμηθειών και υπηρεσιών», όπως τροποποιήθηκε με την Οδηγία 2005/51 ΕΚ της Επιτροπής και την Οδηγία 2005/75ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 16ης Νοεμβρίου 2005» κ.α. ), κατόπιν έρευνας αγοράς και εκδήλωσης ενδιαφέροντος για σχετική ανάληψη υποχρεώσεων σε άμεσο χρόνο και για μεγάλο αριθμό σιτιζομένων (500 άτομα), με προσφερόμενη, σε περίπτωση ανάθεσης αποτελεσμάτων διαγωνισμού, τιμή ποσού ύψους 10,49 ευρώ, συμπεριλαμβανομένων νομίμων κρατήσεων και ΦΠΑ 23% ανά μερίδα πλήρους σίτισης – διατροφής (πρωινό – γεύμα – δείπνο), ήτοι χαμηλότερη – μέχρι και ποσοστού 43,12% – από τις άλλες τρεις υποψήφιες εταιρείες, με έδρα την περιφερειακή ενότητα Έβρου. Τα στοιχεία όλων των υποψηφίων παρόχων είναι στη διάθεσή σας, σε περίπτωση που ζητηθούν. Σημειώνεται, τέλος, ότι η σχετική διαδικασία διεξήχθη υπό τις πρόσθετες εγγυήσεις των νόμων 3861/2010 περί ανάρτησης πράξεων διοικητικών κλπ. οργάνων στο διαδίκτυο και 3886/2010 περί δικαστικής προστασίας κατά τη σύναψη δημοσίων συμβάσεων, των προνοιών του οποίου κάθε ενδιαφερόμενος ηδύνατο να κάνει χρήση.
Σε ό,τι αφορά στην αποτελεσματική αντιμετώπιση των μικτών μεταναστευτικών ροών στα σημεία εισόδου της ελληνικής επικράτειας, σας ενημερώνουμε ότι πρόθεσή μας είναι η θωράκιση των συνόρων απέναντι στη μη νόμιμη μετανάστευση, αλλά και η παροχή προστασίας στους πρόσφυγες και στις άλλες ευπαθείς ομάδες, σύμφωνα με τις προβλέψεις και τις επιταγές του εσωτερικού, του ευρωπαϊκού – κοινοτικού και του διεθνούς δικαίου. Επιπροσθέτως, καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια για την επιτάχυνση των διαδικασιών ασύλου και την ενίσχυση της πολιτικής αναγκαστικών και εθελοντικών επιστροφών υπηκόων τρίτων χωρών στις χώρες καταγωγής τους.
Για τη δράση της Frontex, σας γνωρίζουμε ότι τα στελέχη της αναγνωρίζοντας τη σημασία της Τουρκίας στην αντιμετώπιση των μεταναστευτικών ροών στα εξωτερικά σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, υπέγραψαν το Μάρτιο του 2012 στην Άγκυρα, Μνημόνιο Κατανόησης με τις αρμόδιες τουρκικές αρχές για την αντιμετώπιση της παράνομης μετανάστευσης, το οποίο εν συνέχεια υιοθετήθηκε από το ΔΣ του Οργανισμού. Το εν λόγω Μνημόνιο Κατανόησης συνήφθη με σκοπό την επαύξηση και ανάπτυξη της συνεργασίας μεταξύ της Frontex και των αρμόδιων τουρκικών αρχών, ωστόσο δε θεωρείται έγγραφο με νομικά δεσμευτική ισχύ σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο και η υλοποίηση του περιεχομένου του, σε πρακτικό επίπεδο, δε θεωρείται εκπλήρωση διεθνών υποχρεώσεων από την Ευρωπαϊκή Ένωση και τους θεσμούς αυτής και της Τουρκίας. Επιπλέον, σημειώνεται ότι δεν προκύπτει με σαφήνεια η δυνατότητα σχεδιασμού και διεξαγωγής επιχειρήσεων στο τουρκικό έδαφος. Ωστόσο, επειδή από πλευράς μας κρίνουμε σημαντική την ιδέα ενεργοποίησης των αρμόδιων τουρκικών αρχών μέσω της διεξαγωγής κοινά σχεδιασμένων και ταυτόχρονα εφαρμοζόμενων επιχειρήσεων στο τουρκικό, αλλά και στο σχεδιασμένων και ταυτόχρονα εφαρμοζόμενων επιχειρήσεων στο τουρκικό, αλλά και στο ελληνικό έδαφος, σας γνωρίζουμε ότι ήδη σχεδιάζουμε και επί της αρχής συμφωνήσαμε (με την τουρκική αρχή) για τη διεξαγωγή ταυτόχρονης επιχείρησης αντιμετώπισης της παράνομης μετανάστευσης στην περιοχή (Έβρου).
Τέλος, σε ό,τι αφορά στη λειτουργία της Σχολής Αστυφυλάκων στο Διδυμότειχο, σας πληροφορούμε ότι με το νέο εκπαιδευτικό έτος 2012-2013 θα εισαχθούν για φοίτηση στη Σχολή Αστυφυλάκων της Ελληνικής Αστυνομίας 500 δόκιμοι αστυφύλακες. Η παρουσίαση των δοκίμων στα Τμήματα Δοκίμων Αστυφυλάκων (Τ.Δ.Α.), σύμφωνα με ενημέρωσή μας από το Αρχηγείο Ελληνικής Αστυνομίας, θα πραγματοποιηθεί την τελευταία εβδομάδα του μηνός Σεπτεμβρίου 2012 ή το πρώτο δεκαήμερο του μηνός Οκτωβρίου του τρέχοντος έτους. Η κατανομή των δοκίμων στα Τ.Δ.Α. καθώς και στην αναφερόμενη ερώτηση του κ. συναδέλφου σχολή βρίσκεται στη φάση σχεδιασμού και δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί.



