ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ «ΒΟΡΕΑΣ» : Εκδήλωση παρουσίασης ενός ξεχωριστού εκδοτικού πολιτιστικού εγχειρήματος της περιφέρειας στον «ΙΑΝΟ» στην Αθήνα.

Συντάκτης Νewsroom 16 Μαΐου, 2010 19:29

ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ «ΒΟΡΕΑΣ» : Εκδήλωση  παρουσίασης ενός ξεχωριστού εκδοτικού πολιτιστικού εγχειρήματος της περιφέρειας στον «ΙΑΝΟ» στην Αθήνα.

Για τους συντελεστές του ο «ΒΟΡΕΑΣ»  είναι ένα ενδιαφέρον εγχείρημα. Η έκδοσή του είναι ένα μικρό θαύμα. Η γέννηση-δημιουργία κάθε τεύχους είναι μια άκρως εξαιρετική παραγωγική και πνευματική διαδικασία. Μας έχει εισαγάγει σε έναν πρωτόγνωρο κόσμο συναισθημάτων. Είναι μια κατάθεση ζωής και ψυχής. Και κυρίως μας γοητεύει η πρόκληση –μαγεία της δημιουργίας.

Ο «ΒΟΡΕΑΣ»  καταγράφει τη συναρπαστική διαδρομή ενός όμορφου τόπου και  των καταπληκτικών ανθρώπων. Παρουσιάζει, αναλύει και αναδεικνύει το πλουραλιστικό  μωσαϊκό μιας πολυσύνθετης και πολυεπίπεδης κοινωνικής – οικονομικής – πολιτικής- ιστορικής – εθνικής και πολιτισμικής πραγματικότητας, σε μια περίοδο ραγδαίων αλλαγών και μεγάλων προκλήσεων.

Ο «ΒΟΡΕΑΣ»  διεκδικεί τη δική του  μοναδικότητα. Ακουμπάει στη δύναμη και το συμβολισμό ενός αρχετυπικού συμβόλου. Αφηγείται τη δική του πρωτοτυπία και αφηγείται την ιστορία της περιοχής και των ανθρώπων της. Η πρωτοτυπία του συνίσταται στο γεγονός ότι, τουλάχιστον σε επίπεδο χώρας, είναι το μοναδικό περιοδικό που έχει την έδρα του σε ένα χωριό της ελληνικής περιφέρειας, το Σπήλαιο Τριγώνου Έβρου, στο τριεθνές σημείο συνάντησης στα Ελληνο-Βούλγαρο-Τουρκικά σύνορα.

Το  Τρίγωνο κατέχει μια κομβική  θέση στη γεωστρατηγικής σημασίας κοιλάδα  του Έβρου. Μετά την κατάκτηση  του Διδυμοτείχου και της Αδριανούπολης το 1361-63 από τους Οθωμανούς η μάχη στο Τσιρμέν-Τζερνομάνον-Ορμένια, σύμφωνα με τον ιστορικό Οστρογκόρσκι, το 1371, «η μάχη του Έβρου», «είχε πιθανώς μεγαλύτερες συνέπειες από οποιαδήποτε άλλη τουρκική νίκη πριν το 1453». Η περιοχή βρίσκεται διαρκώς στο επίκεντρο ιστορικών εξελίξεων και πολύ συχνά είναι κύριο θέατρο πολεμικών επιχειρήσεων. Ο 20ός αιώνας με κοσμοϊστορικά γεγονότα του διαμορφώνει το σύγχρονο πρόσωπο και τοπίο της περιοχής και τη ζωή των κατοίκων της. Η χάραξη των Ελληνο-Βουλγαρικών συνόρων, ο βιαιότερος και απεχθέστερος στην παγκόσμια ιστορία ξεριζωμός, με την ανταλλαγή των πληθυσμών, του 1923, το χρόνια της τριπλής Γερμανό-Ιταλό-Βουλγαρικής κατοχής, ο δραματικός Εμφύλιος, η σύγκρουση των δυο στρατοπέδων και ο Ψυχρός Πόλεμος και τα κλειστά σύνορα σε συνδυασμό με την διαρκή ένταση στις σχέσεις Ελλάδας-Τουρκίας, η εξωτερική και η εσωτερική μετανάστευση, επηρεάζουν καταλυτικά τις κοινωνικές, οικονομικές και πολιτικές εξελίξεις.

Σήμερα  η περιοχή με όλους τους δείκτες της κοινωνικής και οικονομικής πραγματικότητας στο κόκκινο και υπό καθεστώς δημογραφικής και πληθυσμιακής κατάρρευσης βρίσκεται και πάλι μπροστά σε νέες προκλήσεις. Οι συνθήκες ελεύθερης διακίνησης αγαθών, προϊόντων, υπηρεσιών, κεφαλαίων και ανθρώπων διαμορφώνουν ένα δυναμικό περιβάλλον και πλαίσιο ιδιαίτερης κινητικότητας και ρευστότητας. Βρισκόμαστε σε μια πρωτόγνωρη ιστορική, πολιτισμική εμπειρία, την οποία καλούμαστε να βιώσουμε, ούτως ή άλλως, να συνδιαμορφώσουμε και να διαχειριστούμε.

Προπαντός χρειάζεται να ερμηνεύσουμε και να κατανοήσουμε τα γεγονότα. Να αποκτήσουμε  μέσα, εργαλεία, δομές και θεσμούς.

Ο «ΒΟΡΕΑΣ» γίνεται ένα μέσο ανάδειξης  και προβολής του ιστορικού και  πολιτιστικού φορτίου της περιοχής που είναι κεφαλαιώδους και ζωτικής σημασίας για τη διαμόρφωση μιας ολοκληρωμένης αναπτυξιακής και πολιτιστικής στρατηγικής, ενός ΒΙΩΣΙΜΟΥ ΤΟΠΙΚΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΥ- ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥ ΜΟΝΤΕΛΟΥ, ενός ΟΡΑΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΟΠΟ. Και η πρώτη και η καλύτερη προϋπόθεση είναι το καταπληκτικό ανθρώπινο δυναμικό που διαθέτουμε, το οποίο είναι ανεκμετάλλευτο και ανεκτίμητο. ΜΙΑ ΑΝΕΞΕΡΕΥΝΗΤΗ ΧΡΥΣΗ ΦΛΕΒΑ, ΕΝΑΣ ΦΑΝΤΑΣΤΙΚΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ, ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΠΟΡΟΣ.

Ο προγραμματισμός και η πυκνότητα  δράσεων, εκδηλώσεων και πρωτοβουλιών είναι πρωτοφανής για ένα περιφερειακό μέσο και έρχονται να υπογραμμίσουν το εύρος και τον πλουραλισμό των ανθρώπων, των δυνάμεων και των δυνατοτήτων της περιοχής.

Λεζάντα για το εξώφυλλο

Η προσωπογραφία του ποιητή Κώστα  Βάρναλη, στον οποίο ήταν αφιερωμένο το τεύχος 34 (Απρίλιος 2008), είναι έργο του “ζωγράφου της χρωματικής μαγείας” Γεωργίου Γουναρόπουλου /GUNARO


Συντάκτης Νewsroom 16 Μαΐου, 2010 19:29

Συνεντεύξεις

NALMPANTIS200

Δημοφιλή άρθρα

Μουρμούρια

Ράδιο Έβρος TV